Konkurranse om Norges største containerterminal

Oslo Havn bygger Norges største containerhavn på Sjursøya. Nå skal det konkurreres om hvem som skal drive terminalen.

Publisert Sist oppdatert

Anbudskonkurransen er åpen til 28. mars 2014. Kontrakt med ny operatør ventes å være på plass medio 2014. Avtalen har en varighet på 20 år med mulighet for ytterligere 10 år, opplyser Oslo Havn.

I dag har Oslo kapasitet til å håndtere 260.000 containere (TEU, som tilsvarer 20 fots containere). Når den nye containerterminalen er ferdig utbygd, vil den kunne håndtere totalt 450.000 containere (TEU).

Havnestyret vedtok 24. oktober 2013 at Oslo Havns 37 kranførere skal virksomhetsoverdras og overføres til ny terminaloperatør. Dette skal gjøre driften av terminalen mer rasjonell og smidig, gjennom at terminaloperatøren har et enhetlig ansvar for alle oppgaver og alle ansatte på terminalen.

-  Å samle de terminalansatte og kranførerne hos én arbeidsgiver vil gi bedre kommunikasjon, samarbeid og bruk av arbeidstokken på terminalen. Driftsmodellen som er valgt er riktig for fremtiden. Samtidig må vi ha forståelse for at situasjonen kan oppleves som krevende for våre ansatte som får ny arbeidsgiver, sier styreleder i Oslo Havn Bernt Stilluf Karlsen.

Laste- og lossearbeiderne tilknyttet Oslo laste- og lossekontor, som har vært i en langvarig strid med Oslo Havn, omfattes ikke av avtalen som skal inngås med ny operatør.  

Oslo Havn har satt seg mål om at det i 2030 skal komme 50 prosent mer gods til havna enn i dag. Ved å doble kapasiteten i containerhavna forsøker Oslo Havn å hindre kø på veiene. Et vanlig containerskip som seiler inn Oslofjorden erstatter cirka 400 semitrailere på hovedveiene inn mot Oslo. Skulle disse trailerne kjørt etter hverandre, ville de ha laget cirka ti kilometer med kø. I dag kommer det åtte containerskip til Oslo i uka.

I dag har Oslo Havn to containerterminaler, på Ormsund og Sjursøya, som driftes av private operatører. I 2015 vil alle containerne i Oslo være samlet på den nye terminalen på Sjursøya. Kranene har vært eid og driftet av Oslo Havn KF.

Et viktig mål for Oslo Havn er å sikre en konkurransedyktig havn. Effektivisering av terminalene og å organisere dem så optimalt som mulig må til for å sikre at mer gods går sjøveien. Oslo Havn mener at dagens organisering med fire ulike aktører involvert er ikke optimal. 

Fakta om den nye containerterminalen:

137 dekar
Total kapasitet- fullt utbygd: 450 000 TEU (20 fots containere)
Kraner: Ved oppstart 4 containerkraner (SSG) og 8 stablekraner  (RTG)
Kai: 665 meter
Dagens containertrafikk: 8 containeranløp i uka fra rederiene Unifeeder, CMA/CMG, Team Line og MSC. Skipene trafikkerer hovedsakelig andre havner i Nordsjøområdet.