Bane Nor digitaliserer for 20 milliarder
4200 km jernbanespor skal oppgraderes og 500 kjøretøy skal bygges om.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Aldrende signalteknologi og forskjellige signalanlegg er en stor utfordring forjernbanetrafikken i Europa, spesielt for godstrafikken. Nå tar Bane Nor grep for å bedre situasjonen, i alle fall på sikt.
I løpet av en tiårsperiode investeres det 20 milliarder kroner i digital jernbaneinfrastruktur i Norge. Ifølge Bane Nor vil dette plassere Norge i førersetet i Europa innen digitalisering og modernisering av jernbanen.
ERTMS står for European Rail Traffic Management System og er et felles signalsystem for jernbaner i Europa. Hvert land i EU har en bindende plan for utrulling av ERTMS som myndighetene står bak. Bane Nor har som mål å fornye signalanleggene på de mest utsatte jernbanestrekningene innen 2030.
ERTMS består av ETCS (European Train Control System ‐ hastighetsovervåkning og signalering til tog) og GSM-R (Radiokommunikasjon mellom tog og signalanlegg) i tillegg til felles europeiske trafikkregler, opplyser Bane Nor.
336 anlegg – 15 ulike systemer
- Behovet for fornyelse er drivkraften bak ERTMS-prosjektet. Dagens anlegg er bygget med reléteknologi som var moderne rundt krigen, og da snakker vi om første verdenskrig. Anleggene er installert fra femtitallet og utover. Deler og kompetanse er i ferd med å bli mangelvare. Totalt har vi i dag 336 anlegg og mer enn 15 ulike varianter, som med ERTMS i prinsippet skal kunne erstattes av ett datarom, sa konserndirektør Sverre Kjenne, som leder Digitalisering og teknologidivisjonen i Bane Nor, i forbindelse med at Bane Nor inngikk en av landets største teknologikontrakter, på rundt 7,5 milliarder kroner, med Siemens 6. april.
Siemens skal sørge for at signaler flyttes fra master ved sporet til datamaskiner og skjermer ombord i togene. Alle jernbanestasjoner i landet og samtlige tog blir berørt av endringen.
Bane Nor har valgt å oppgradere sine anlegg til ERTMS nivå 2, som utvendige lyssignaler, men sender kjøre- og hastighetstillatelser direkte til førerpanelet i toget via GSM-R. Her blir hastighet kontinuerlig overvåket og systemet vil gripe inn dersom hastighetsgrensen brytes.
Ytterligere to kontrakter
I tillegg til kontrakten med Siemens har Bane Nor tidligere i vinter tildelt systemkontrakter for om lag 2,5 milliarder til Thales og Alstom. Alstom skal levere ERTMS signalsystem for tog, lokomotiver og arbeidsmaskiner. Løsningen skal erstatte dagens kontrollsystem på kjøretøyene hos i alt 14 ulike jernbaneforetak.
Thales er tildelt kontrakt på om lag 650 millioner for ny programvareløsning for styring av togtrafikken.