I DRIFT: Hos Øglænd Systemhar Robotic Innovation levert en robot som flytter paller. Fra venstre Annette Anfinnsen, Kenan Jazavac, Eivind Lye og Marius Lundegård.
I DRIFT: Hos Øglænd Systemhar Robotic Innovation levert en robot som flytter paller. Fra venstre Annette Anfinnsen, Kenan Jazavac, Eivind Lye og Marius Lundegård.

Annette satser på mobile roboter

BRYNE: For tre år siden sa Annette Anfinnsen (48) opp jobben for å utvikle mobile robotløsninger. Robotic Innovation har allerede levert robotløsninger til flere norske fabrikker, og nå satses det mot logistikkbransjen.

Publisert

Fra et industriområde på Bryne håper Robotic Innovation å levere mobile roboter som kan effektivisere logistikkbransjen.

– Her er det et vanvittig potensial, sier Annette Anfinnsen, som tok en råsjanse og startet bedriften i 2017.

Fra oljebransjen

TOK SJANSEN: Annette Annfinsen sa opp en trygg jobb for å grunnlegge en robotbedrift. Foto: Øyvind Ludt
TOK SJANSEN: Annette Annfinsen sa opp en trygg jobb for å grunnlegge en robotbedrift. Foto: Øyvind Ludt

Hun er elektriker og automasjonsingeniør, og har lang erfaring fra automasjon i industrien og i olje- og gassbransjen, og også fra gründerbedrifter som jobber opp mot oljebransjen. Fra innenfor oljebransjen så hun gründerbedrifter som klarte å utvikle og selge det samme produktet mange ganger. Det burde vært gjort også innenfor automasjon til landbasert industri, tenkte Anfinnsen.

– Så kom jeg over noen mobile roboter (AIV) og tenkte her er det kjempemulighet for en ny forretningsmodell. På disse kan vi konstruere et toppsystem alt etter hva kunden trenger, forteller hun.

I dag utvikler Robotic Innovation mobile robotløsninger for transport og logistikkhåndtering i bygg.

– All den tiden personale bruker på å hente ting, kan vi bruke roboter til, slik at de ansatte kan bruke tiden mer fornuftig, forteller Anfinnsen.

Løfter 1000 kg

Robotic Innovation er distributør av danske MIR som har en range av mobile roboter med kapasitet fra 100–1000 kilo. Robotic Innovation har allerede referanseprosjekt hos NorDan og Øglænd System. Disse robotene kan transportere paller opp til 1000 kg, og har som oppgave å ta seg av interntransport av paller i produksjonslokalene og frakte varer fra lager til produksjon.

– Nå skal vi implementere transport mellom linjene av råmateriale, forteller Anfinnsen.

Robotene er såkalte Automated Intelligent Vehicles (AIV). De bruker lidar-skannere og «ser» omgivelsene og finner dermed selv de mest effektive veiene på arbeidsplassen. Det kreves ingen integrasjon i bygg for når den mobile roboten skal integreres.

Robotic Innovation har en robot i drift i produksjonen til NorDan på fabrikken i Moi i Rogaland.
Robotic Innovation har en robot i drift i produksjonen til NorDan på fabrikken i Moi i Rogaland.

– Når den skal settes opp, skanner den omgivelsene og lager et kart, som vi bearbeider i kartet og programmerer hvor den får lov å kjøre og hva den skal gjøre hvor, forteller Annfinsen.

– Mye på gang

De mobile robotene kan også kobles opp mot portåpnere og kan knyttes mot eventuelle ERP- eller WMS-system.

Foreløpig er det ved produksjonsanlegg de mobile robotene til Annette går, men også innenfor rene logistikkbedrifter er potensialet stort.

– Vi har enormt mye på gang, sier Anfinnsen litt hemmelighetsfullt.

Med seg på laget i Robotic Innovation har hun Eivind Lye, som også er automasjonsingeniør. Arbeidsmengden øker og Robotic Innovation har nylig ansatt en automatiker og en automasjonsingeniør.

På Stavanger lufthavn Sola kan de reisende få hjelp av roboten Alexis til å finne fram.
På Stavanger lufthavn Sola kan de reisende få hjelp av roboten Alexis til å finne fram.

– Det er det vi trenger først og fremst. Salgsarbeid må jeg drive selv en stund til, sier Anfinnsen.

Flyplassguide

Men det er ikke bare palleflytting robotene til Robotic Innovation egner seg til. På Sola flyplass går «Alexis» som de har laget sammen med Avinor. Det er en veiviser som på 100 forskjellige språk, kan hjelpe reisende med å finne fram på flyplassen.

– Alexis The Robot har vært operativ siden november 2018, og har hatt 99 prosent oppetid. Den er integrert mot to heiser og sluser, slik at den kan følge reisende både mellom etasjer og mellom inn- og utenlandsterminalen, sier Anfinnsen.

– Nå jobber vi med ansiktsgjenkjenning. Den vil kjenne deg igjen, og du vil da få din flightinformasjon og oversikt over hvor du skal, legger hun til.

Hun håper også at det offentlige og da spesielt sykehus, kan komme på kundelisten etter hvert.

– Vi venter på offentlige tendere der. Industrien er foreløpig mer fremoverlente og klare, avslutter hun.