Amazon vil tilby dagligvarer

Kan bli en fremtidig konkurrent til REMA 1000 og Coop.

Publisert Sist oppdatert

Nettbutikken Amazon har ikke offisielt bekreftet eventuelle planer om å ta skrittet inn på dagligvarearenaen, men analytikere er trygge på at en matvaretjeneste vil bli lansert i USA i 2014, melder 4C.

Amazon har allerede prøvd seg så vidt i bransjen med en tjeneste kalt Amazon Fresh, som foreløpig bare er tilgjengelig i Seattle og Los Angeles.

Å utvide tilbudet til hele USA, gjør at Amazon kan ta i bruk sin verdensledende supply chain. Selskapet har også nylig investert i infrastrukturen for å øke leveringshastigheten, og har også bygget kjøleanlegg ved sine lagre i California.

Matvarekjøp via internett utgjør foreløpig bare rundt fem prosent av markedet i USA og UK, men øker raskt. I Storbritannia vokser nettmat-sektoren rundt 16 prosent i året, og er ventet å doble seg de neste fem årene til 11 milliarder pund.