Den globale containerkapasiteten økte i forrige kvartal:

At den globale fraktflåten økte i tredje kvartal, samtidig som varevolumet som skulle fraktes ble redusert, bidrar til at fraktprisene er redusert de siste månedene.
At den globale fraktflåten økte i tredje kvartal, samtidig som varevolumet som skulle fraktes ble redusert, bidrar til at fraktprisene er redusert de siste månedene.

MSC fremdeles verdens største

Med en containerkapasitet på nesten 4,5 millioner TEUs er MSC fremdeles verdens største containerrederi. De har et forsprang på ca. 233.000 TEUs på Maersk på andreplass.

Publisert Sist oppdatert

Ved inngangen til fjerde kvartal beholder de store containerrederiene de rankingposisjonene de hadde ved inngangen til året og forrige kvartal, viser en oversikt fra analyseselskapet Alphaliner.

Den samlede globale containerkapasiteten ved inngangen til fjerde kvartal er 26.045.467 TEUs.

Det er totalt 6466 fraktskip (hvorav 5645 er såkalte cellular vessels).

MSC økt med 11 skip i forrige kvartal

Mediterranean Shipping Company (MSC) har med sine 4,496 millioner TEU den største fraktkapasiteten. I løpet av det siste kvartalet har rederiet økt kapasiteten med cirka 36.000 TEUs.

Flåten av egeneide skip er de siste tre månedene økt med 11 skip. Rederiets egeneide flåte består nå av 697 skip. I tillegg disponerer rederiet 314 chartrede skip. Dette gir MSC en samlet markedsandel på 17,4 prosent av den internasjonale registrerte fraktflåten innen containersegmentet.

Maersk med marginal nedgang i markddsandel

På andre plass er Maersk med 4,263 millioner TEU. De har økt kapasiteten med cirka 13.000 TEUs. De må likevel se at rederiets markedsandel faller fra 16,6 prosent i juli til 16,5 prosent.

Til tross for økt kapasitet har rederiet redusert flåten fra med åtte skip det siste kvartalet, fra 733 skip til 725. Rederiet har 344 egne skip (ett i opplag siden juli) og 381 er chartret. Tallene fra 1. juli var henholdsvis 345 og 388.

CMA CGM

CMA CGM holder tronen som verdens tredje største containerrederi. Markedsandelen er på 12,9 prosent (en økning på 0,1 prosent sammenlignet med juli i år. De har økt fraktkapasiteten med over 40.000 TEUs.

Topp 10 i containerkapasitet (Alphaliner per 2. oktober 2022)

1. MSC (4,496 MTEU)

2. Maersk (4,263 MTEU)

3. CMA CGM (3,334 MTEU)

4. Cosco Group (2,873 MTEU)

5. Hapag-Lloyd (1,760 MTEU)

6. Evergreen Line (1,606 MTEU)

7. Ocean Network Express (1,506 MTEU)

8. HMM (0,818 MTEU)

9. Yang Ming Marine Transport Corp. (0,708 MTEU)

10. ZIM (0,516 MTEU).

Powered by Labrador CMS