Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Birger Solvang (til venstre) og Tom Wessel Skipping har i sommer skrevet boken Varebilløyve, som dekker kunnskapen du trenger for å ta eksamen og få godkjent nasjonalt varebilløyve før 1. janur 2026.

Boken for deg som trenger varebilløyve

Fra 1. januar 2026 trenger alle som kjører gods med varebil løyve. – Det betyr at man har dårlig tid, sier de to forfatterne bak den nye læreboken Varebilløyve.

Publisert Sist oppdatert

Fra januar 2026 kreves det løyve for varebiler som driver godstransport med totalvekt opptil 3,5 tonn. Kravet gjelder for transportvirksomheter som opererer med varebiler mellom 2,5 og 3,5 tonn. Løyvehaverne må oppfylle krav innen yrkestransportregler, trafikksikkerhet, økonomistyring, HMS og norsk arbeidsmiljølovgivning.

Den nye boka Varebilløyve, skrevet av logistikknestorene Tom Wessel Skipping og Birger Solvang, gir deg alt du trenger for å bestå løyveeksamen og drive lovlig transportvirksomhet. Boka er skrevet for deg som ønsker å bli transportleder, starte egen virksomhet eller sikre at bedriften din er forberedt på de nye kravene. 

– Dette er et komplett verktøy for både selvstudium og klasseromsundervisning, sier de to forfatterne til MT.

– Vi har basert oss på kompetansekravene hos Statens vegvesen, slik at all relevant informasjon skal være med i boken, sier Birger Solvang.

Bak denne boken står to erfarne fagfolk som har viet hele sitt yrkesliv til transport- og logistikkbransjen. Med lang erfaring fra både vei og kontor har Tom Wessel Skipping og Birger Solvang jobbet med alt fra distribusjon og logistikkplanlegging til personalledelse, prosjektledelse og administrasjon i små og store logistikkbedrifter.

Boken er pedagogisk lagt opp med qr-koder som viser vei til ytterligere kilder.

Kort tid

Statens vegvesen åpnet for påmelding til eksamen for nasjonalt varebilløyve 1. september. Transportører som vil drive lovlig fra januar, har egentlig bare tiden og veien.

– Man har i grunn dårlig tid, og det er ikke så godt kjent i bransjen, sier Skipping.

Fra 1. oktober er det mulig å sende inn søknad om varebilløyve med all nødvendig dokumentasjon. Statens vegvesen oppfordrer bedrifter som skal søke, til å starte innhentingen i god tid.

Nøyaktig hva som blir konsekvensen om man kjører videre uten løyve etter 1. januar, er ikke de to forfatterne sikre på.

- Statens vegvesen har nok noen ris bak speilet. Jeg ser for meg at det blir bøter, og vil bli behandlet på samme måte som å kjøre uten førerkort, sier Solvang.

Å drive egen virksomhet

I Varebilløyve tar Skipping og Solvang for seg all nødvendig kompetanse for å få innvilget løyve. I tillegg har de tatt med mye stoff om det å drive egen transportvirksomhet.

– Vi har også litt om det å starte egen bedrift. Mange sjåfører går med en liten bedrift i magen og vil starte for seg selv.

Boken er lagt pedagogisk opp, med illustrasjoner og QR-koder som leder til mer informasjon. Forfatterne har, i samarbeid med redaktøren i Cappelen Damm Akademisk, etterstrebet å bruke et lettfattelig språk.

Eksamen med 35 spørsmål

Eksamen man må ta for å få varebilløyve, vil ifølge forfatterne bestå av 35 flervalgsoppgaver og er enklere enn løyveeksamen for tyngre lastebiler. Pensum er i mindre grad teknisk, og legger mer vekt på drift av transportfirma etter loven – særlig innen økonomi og HMS.

– En av grunnene til at myndighetene ønsket denne ordningen, er jo at det er en del «cowboyer» der ute. Man vil ha bedre kontroll på moms, skatt og arbeidsbetingelser, som kjøre- og hviletid, sier Solvang.

Det er med andre ord en god del å sette seg inn i.

– Vi anbefaler selvsagt å kjøpe boka, men også å ta et kurs før man tar prøven, sier Solvang.

Powered by Labrador CMS