Mercedes-Benz
GenH2 Truck har gjennomført omfattende sommertester av hydrogen brenselcelle biler i de sveitsiske alpene. Med
temperaturer over 35 grader og krevende stigninger opp til 2.478 meter ble
lastebilene presset til det ytterste – og besto prøven.
VARMT: Det var svært varmt under sommerens testing av brenselscelle lastebiler hos Mercedes.Foto: BRAINSTORMUNICH MEDIA
Testet under ekstreme forhold
Etter vellykkede vintertester vendte
Daimler Truck i sommer tilbake til Valais-regionen i Sveits med fire avanserte
prototyper av neste generasjon Mercedes-Benz GenH2 Truck. Området byr på bratte
fjelloverganger, tynn luft og temperaturer på over 35 grader, dette er ideelle
forhold for å teste driftssikkerhet og termisk styring under tøff belastning.
Fokus på drivlinje og energistyring
GenH2 Truck sommertest 2025
• Sted: Valais, Sveits
• Høydeprofil: 600–2.478 moh.
• Temperaturer: Over 35 °C
• Antall testbiler: 4 prototyper
• Kjørelengde: 10.000 km
• Samlet høydemeter: 146.000
• Hydrogen: Flytende (sLH2) fra mobil
fyllestasjon
• Neste steg: 100 småserie-enheter fra 2026
Utviklingsteamet testet blant annet
kjøreegenskaper, dynamikk, kjøling og samspillet mellom brenselcelle, batteri
og hydrogentanker med reelle last-mengder. En viktig del av testene var også
videreutviklingen av det digitale assistansesystemet Predictive Powertrain
Control (PPC) for brenselcellelastebiler. Systemet benytter geobasert rutedata
til å oppdage kommende stigninger flere kilometer i forveien, slik at
brenselcellen kan levere ekstra effekt i tide, lade batteriet og sikre
optimal energiutnyttelse.
Flytende hydrogen i praksis
Under testperioden ble bilene fylt med
flytende hydrogen (sLH2-standard) fra en mobil fyllestasjon levert av Air
Products. På den måten kunne man gjenskape fremtidige driftsforhold i daglig
transport, selv i det utilgjengelige fjellområdet.
I løpet av noen uker tilbakela de fire
testbilene mer enn 10.000 kilometer og klatret til sammen 146.000 høydemeter.
Ifølge Daimler Truck viste systemene at de holdt en stabil og pålitelig ytelse, selv
under de mest krevende forhold. Erfaringene fra Alpene gir verdifull innsikt
for den videre utviklingen frem mot serieproduksjon.
Veien videre
Neste steg i utviklingen blir bygging av en småserie på
100 semitrekkvogner ved Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth. Disse skal settes inn
i praktisk drift hos utvalgte kunder fra slutten av 2026. Storskala
industrialisering og serieproduksjon av hydrogendrevne lastebiler i Europa
planlegges i begynnelsen av 2030-tallet.
Fremdriftsplan
• 2025: Fullførte vinter- og sommertester
under ekstreme forhold i Skandinavia og Alpene.
• 2026: Produksjon av en småserie på 100
semitrekkvogner ved Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth. Skal settes i drift hos
utvalgte europeiske kunder mot slutten av året.
• 2027–2029: Data og erfaringer fra
småserie brukes til videreutvikling, optimalisering av brenselcelle- og
energistyringssystemer.
• Tidlig 2030-tall: Planlagt oppstart av
storskala serieproduksjon av hydrogenlastebiler for Europa.