Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

Vellykket sommertest for GenH2

VARMT: Sommertesten satte hydrogenlastebilen på prøve med temperaturer på over 35 grader og stigninger opp til 2500 meter.

Publisert

Mercedes-Benz GenH2 Truck har gjennomført omfattende sommertester av hydrogen brenselcelle biler i de sveitsiske alpene. Med temperaturer over 35 grader og krevende stigninger opp til 2.478 meter ble lastebilene presset til det ytterste – og besto prøven.

VARMT: Det var svært varmt under sommerens testing av brenselscelle lastebiler hos Mercedes.

Testet under ekstreme forhold

Etter vellykkede vintertester vendte Daimler Truck i sommer tilbake til Valais-regionen i Sveits med fire avanserte prototyper av neste generasjon Mercedes-Benz GenH2 Truck. Området byr på bratte fjelloverganger, tynn luft og temperaturer på over 35 grader, dette er ideelle forhold for å teste driftssikkerhet og termisk styring under tøff belastning.

Fokus på drivlinje og energistyring

GenH2 Truck sommertest 2025

• Sted: Valais, Sveits

• Høydeprofil: 600–2.478 moh.

• Temperaturer: Over 35 °C

• Antall testbiler: 4 prototyper

• Kjørelengde: 10.000 km

• Samlet høydemeter: 146.000

• Hydrogen: Flytende (sLH2) fra mobil fyllestasjon

• Neste steg: 100 småserie-enheter fra 2026

Utviklingsteamet testet blant annet kjøreegenskaper, dynamikk, kjøling og samspillet mellom brenselcelle, batteri og hydrogentanker med reelle last-mengder. En viktig del av testene var også videreutviklingen av det digitale assistansesystemet Predictive Powertrain Control (PPC) for brenselcellelastebiler. Systemet benytter geobasert rutedata til å oppdage kommende stigninger flere kilometer i forveien, slik at brenselcellen kan levere ekstra effekt i tide, lade batteriet og sikre optimal energiutnyttelse.

Flytende hydrogen i praksis

Under testperioden ble bilene fylt med flytende hydrogen (sLH2-standard) fra en mobil fyllestasjon levert av Air Products. På den måten kunne man gjenskape fremtidige driftsforhold i daglig transport, selv i det utilgjengelige fjellområdet.

Resultater etter 10.000 km

I løpet av noen uker tilbakela de fire testbilene mer enn 10.000 kilometer og klatret til sammen 146.000 høydemeter. Ifølge Daimler Truck viste systemene at de holdt en stabil og pålitelig ytelse, selv under de mest krevende forhold. Erfaringene fra Alpene gir verdifull innsikt for den videre utviklingen frem mot serieproduksjon.

Veien videre

Neste steg i utviklingen blir bygging av en småserie på 100 semitrekkvogner ved Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth. Disse skal settes inn i praktisk drift hos utvalgte kunder fra slutten av 2026. Storskala industrialisering og serieproduksjon av hydrogendrevne lastebiler i Europa planlegges i begynnelsen av 2030-tallet.

Fremdriftsplan

• 2025: Fullførte vinter- og sommertester under ekstreme forhold i Skandinavia og Alpene.

• 2026: Produksjon av en småserie på 100 semitrekkvogner ved Mercedes-Benz-fabrikken i Wörth. Skal settes i drift hos utvalgte europeiske kunder mot slutten av året.

• 2027–2029: Data og erfaringer fra småserie brukes til videreutvikling, optimalisering av brenselcelle- og energistyringssystemer.

• Tidlig 2030-tall: Planlagt oppstart av storskala serieproduksjon av hydrogenlastebiler for Europa.

Powered by Labrador CMS