ALTMULIGMANN: Truckførerferdigheter er foreløpig like viktig som salgsvirksomhet for Per Kristian Edvartsen, eier, truckfører, selger og daglig leder i Avant Forwarding.

Gründer, eier og truckfører

MOSS: Per Kristian Edvartsen (31) etablerte sitt eget spedisjonsselskap for ett år siden, og gjør alt fra salg til truckkjøring selv. Nå har Avant Forwarding flyttet inn i nytt lager i Moss.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Det startet med at jeg bidro litt i bakgrunnen av min samboers selskap en god stund. Jeg har egentlig jobbet med andre ting. Min samboer trengte litt hjelp, og jeg fikk bedre innsyn i bransjen, forteller Edvartsen til MT.

Samboeren er Thea Cathrine Sigolsen, daglig leder i Speditøren AS, et selskap som har eksistert i 40 år. Speditøren fant ut at transport ikke var noe de skulle drive med, og da åpnet muligheten seg.

SKAL FYLLES: Lagergulvet i Moss skal sakte fylles med gods fra både nettbutikker, industri og kunder som trenger langtidslagring.

– Så min samboer foreslo at jeg skulle starte mitt eget. Da fikk jeg med meg transportkundene over hit, så jeg startet ikke på bar bakke, sier Edvartsen.

Asia-spesialist

Avant Forwarding ble etablert for å drive med sjø-, fly- og togfrakt fra Asia til Europa, og i oppstartsåret har Edvartsen sørget for trygg levering av snaut 40 fulle containere samt en solid mengde stykkgods.

Nå utvider han forretningen videre, og 1. februar overtok han et av Moss Transportforums gamle lokaler på Solgaard Skog i Moss.

– Det kommer til å bli et kjempehopp for oss. Foreløpig har andre gjort lagertjenestene for oss. Nå insourcer vi lager- og terminalvirksomheten, og flytter hovedkontoret inn i samme bygning, sier Edvartsen.

Skjønt hovedkontor og hovedkontor … Foreløpig er Edvartsen én av to ansatte. Da MT var på besøk, sørget nestkommanderende Alen Saric for å montere et bord og sette opp den livsviktige kaffemaskinen. Når man bare er to, så blir begge altmuligmenn.

– Jeg er heldig som kan kjøre truck og gjøre ting selv, og har heldigvis med meg Alen – som snart skal få tatt trucklappen han også, sier Edvartsen.

Vekstplan

DUO: Alen Saric er foreløpig eneste ansatte i tillegg til Per Kristian Edvartsen, og han har føreransvaret for Avants nykjøpte skapbil – en Mercedes Sprinter.

Som eneste truckfører er Edvartsen låst til lageret, mens Saric tar seg av distribusjonsoppdrag med selskapets nykjøpte skapbil. Men man flytter ikke inn i et lager på 1200 m² og satser på å drive hele businessen med bare to personer. Ambisjonen er selvsagt vekst, i et raskt men fornuftig tempo.

– Vi må ha folk som skal håndtere dette. Jeg kommer nok ikke til å lyse ut noe fra dag én. Målet er å doble omsetning hvert år til vi er ti ansatte, så får vi ta stilling til hvordan det blir da. Jeg har laget en dynamisk vekstplan, og har mål å være ti ansatte innen fire år, sier Edvartsen mens han med forventning i blikket henter sin første kaffekopp i det nye lokalet fra en solid, sveitsisk kaffemaskin og nøye utvalgt kaffeleverandør.

For kvalitet er viktig for Edvartsen – både når det gjelder koffeinpåfyll og forretningsdrift. Han har ikke noe mål om å være billigst.

– Vi skal være en kvalitetsleverandør, og da må det speiles gjennom hele kjeden. Helt fra Kina, for eksempel, skal det være kvalitet fra varene tas ut fra fabrikken. Mine agenter der borte skal kvalitetssikre varens beskaffenhet og ta bilder, og om det er skader skal de anmerkes allerede fra start. Vi krever at forsendelsen skal pakkes veldig godt. På grunn av det er vi også en litt dyrere aktør, men vi har fokus på kvalitet tvers gjennom hele kjeden, sier Edvartsen.

Vil ha lønnsløft

Han har heller ikke tenkt å være gnien overfor sine transportleverandører og ansatte.

– Jeg mener norske lastebileiere får for dårlig betalt og lastebilsjåfører bør få bedre lønn. De får altfor lavt betalt. Alle på lønningslisten skal også få bedre betalt enn bransjestandarden, for å skape bedre motivasjon og kvalitet, sier Edvartsen.

KVALITETSBEVISST: Per Kristian Edvartsen satser ikke på å være billigst, men på å levere tjenester av høy kvalitet.

Det med skikkelig lønn gjelder foreløpig ikke Edvartsen selv. Han har ikke tatt ut lønn de siste to månedene.

– Nå er det viktigst at selskapet klarer seg, så får vi se hvordan det blir i februar, ler han.

Det nye lageret var naturligvis fortsatt relativt tomt dagen etter overtakelsen. Det skal fungere som en kombinasjon av langtidslager, 3PL-lager og terminal. Det blir også plukkstasjon for utsendelse av netthandelsordre.

– Vi åpner for små nettbutikker, som har noen få paller. Vi har lyst til å lære oss dette, vi også. Og da må vi starte i det små.

I det relativt lave lokalet skal reoler fra AJ Produkter på plass. For å sikre en effektiv håndtering av netthandelsordre, skal WMS-system fra Ongoing Warehouse raskt implementeres.

UT PÅ TUR: Alen Saric sendes ut for å bytte noen feilkjøpte ledninger fra Biltema og gjøre et henteoppdrag på Gardermoen. Kontorene i bakgrunnen skal pusses opp og bli både sjefskontor og møterom. Foreløpig står pc-ene i en krok på lageret.

– Ongoing skal styre lageret. Det er nyttig fordi det snakker med alle ulike netthandelsplattformer, sier Edvartsen.

Han har også fått levert to EP-trucker med litiumbatteri fra Smart Truck, en stabler og en snile. Dette er selvsagt rimelige varianter sammenlignet med de største leverandørene, men Edvartsen er foreløpig imponert over utstyret.

– Jeg trodde jeg måtte planlegge lading, men trucken holder fint en arbeidsdag. I går kjørte jeg hele dagen, men hadde 50 prosent igjen da jeg var ferdig, sier Edvartsen.

Powered by Labrador CMS