Med olje- og energiminister Terje Søviknes som ivrig tilskuer, ble modellen av MV Yara Birkeland testet i Sintefs basseng på Tyholt.

Her testes det autonome skipet i Trondheim

TRONDHEIM (MTlogistikk.no): MV Yara Birkeland er en maritim revolusjon og skal erstatte 40.000 vogntogturer i året.

I 2020 settes det som blir verdens første autonome skip i drift mellom Yaras fabrikk på Herøya ved Porsgrunn og havnene i Brevik og Larvik.

Skipet skal ha plass til 105 TEUog vil være i overkant av 70 meter langt. Skipet vil ha batteripakker på 3,5 – 4 MWh og en dødvekt på 3.000-3.500 tonn.

Torsdag ble en seks meter lang og 2,4 tonn tung modell av skipet testet i SINTEF Oceans 80 meter lange testbasseng i Trondheim.

(Artikkelen fortsetter under kartet)

Yara Birkeland skal gå mellom Yaras fabrikk på Herøya og havnene i Larvik og Brevik.
Yara Birkeland skal gå mellom Yaras fabrikk på Herøya og havnene i Larvik og Brevik.

Modellen er bygget i riktig design som utformet av Marin Teknikk fra Sunnmøre. 

Yara samarbeider med Kongsberg Gruppen på teknologi, Marin Teknikk på design, SINTEF Ocean på bygging og testing av skipsmodell, DNV GL for sertifisering og norske sjøfartsmyndigheter for å tilpasse lovgivning og reguleringer.

Modellskipet som ble testet i Trondheim er ennå ikke autonomt, men fjernstyrt.
Modellskipet som ble testet i Trondheim er ennå ikke autonomt, men fjernstyrt. Foto: Øyvind Ludt

Kystverket positive

Grenland Havn har fått godkjenning fra Kystverket til å gå videre med planleggingen av et testområde for skipstrafikk med autonome skip i farvannet Grenland-Larvik, i samarbeid med Sjøfartsdirektoratet.

Ved hjelp av GPS, radar, kameraer og sensorer skal skipet kunne navigere rundt annen båttrafikk og legge til og fra kai helt på egen hånd.

Her er modellen som ble testet Trondheim under bygging. Kontrakt på bygging av selve skipet skal etter planen skrives senere i år.
Her er modellen som ble testet Trondheim under bygging. Kontrakt på bygging av selve skipet skal etter planen skrives senere i år.

Hvert år sender Yara 20.000 containere med lastebil fra Herøya til Brevik Terminal og Larvik havn. Derfra går lasten videre på større skip til Europa og ut i verden. Når MV Yara Birkeland er i drift vil den dermed kunne erstatte 40.000 turer med lastebil gjennom boligområder i lokalmiljøet.

Den videre planen er at det i løpet av 2017 skal skrives kontrakt med et verft for bygging av skipet. I tredje kvartal 2018 skal skipet leveres. Kort tid etter skal tester med mannskap stasjonert på en midlertidig bro utføres.

I 2019 skal skipet testes gjennom fjernstyring, og i 2020 skal fartøyet om alt går etter planen settes i autonom drift.

Løsningene på sjø og land kutter til sammen 750 tonn CO2 i året og reduserer energibruken betraktelig.

133 millioner fra Enova

Yara har gjort beregninger som viser at en flytting av gods fra vei til sjø ikke vil være lønnsom før både fartøy og logistikk både er helelektrisk og helautonomt. Enova har spyttet inn 133 millioner kroner i prosjektet, og bidratt til å senke den økonomiske risikoen ved prosjektet.

- For oss i det private næringsliv er det en nødvendig trygghet å ha myndighetene ved vår side når vi utvikler ny teknologi og skaper nye næringer. Det gir oss mulighet til å være vågale. Yara Birkeland er et svært godt eksempel på offentlig-privat samarbeid i praksis, sier konsernsjef Svein Tore Holsether i Yara.

Til toppen