SIKTER LAVT: Med lavt innsteg og lav førerhytte skal den nye DT-serien fra Terberg gi god førerkomfort og sikkerhet.

Ny type terminaltraktor fra Terberg

Terberg mener at deres nye terminaltraktor minsker risikoen for påkjørsler og ulykker.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den nye terminaltraktor-serien fra Terberg heter DT-serie, og setter ifølge produsenten nye standarder for flytting av trailere på travle terminaler.

Travle terminaler kan være farlige steder, og Terberg mener at DT-serien er tryggere enn andre traktorer med sin nye lave løsning. Lavt innsteg, gulv i hytta kun en halv meter over bakkenivå og svært godt utsyn for føreren gjør at risikoen for ulykker minimeres.

- I en travel hverdag betyr det mye at føreren fra den lavt monterte kabinen er helt i øyenhøyde med både medtrafikanter og gående personer på terminalen. De minsker risikoen for påkjørsel og andre ulykker. Føreren har fullt utsyn bakover som er en fordel når det skal kobles til en trailer. Føreren kan gå ut på begge sider og bare et enkelt skritt ned for å koble til kabler og slanger mellom traktor og trailer. Det betyr god ergonomi for føreren, sier produktsjef Bo Nørgaard fra N.C. Nielsen.

Utviklerne har også hatt fokus på førerkomfort i hytta, som er romsligere enn hos forgjengerne. Støynivået er også lavere i tillegg til at vibrasjoner er redusert og et nyt air condition-system er installert.

Førerkomfort er ofte avgjørende for kunder som investerer i terminaltraktorer, og setene i den ny Terberg-serien er luftfjæret og kan stilles inn nøyaktig slik hver enkelt sjåfør ønsker det.

DT-serien er videre utstyrt med to sikkerhetsanordninger kalt ROPS og FOPS – som står for henholdsvis Roll Protective Structure og Falle Object Protective Structure – og er dermed sikret mot skader ved velting og sikrer føreren trygghet om tunge gjenstander skulle falle ned på traktoren.

Powered by Labrador CMS