Mer enn doblet godsvolumet på omveien rundt Russland

En aldri så liten boom på ruten via Kasakhstan og Det kaspiske hav.

Publisert

Har du husket å melde deg på Logistikk23?

Hva: Logistikk-konferanse
Når: Onsdag 31. mai, 09-16
Hvor: Vika Kino
Hvorfor: Oppdatere deg på logistikk-bransjen, både faglig og sosialt.
Hvem: Torgeir Waterhouse (Konferansier) Carl Aaby (Ikea), Teodor Bäckstrøm (Ikea), Hilde Andersen-Gott (Farmasiet), Martin Bentzen Often (NHO LT), Ole Andras Hagen (NHO LT), Christian Holth (Wallenius Wilhelmsen), Kari Due-Andersen (Akershus Eiendom), Sven Richard Magerøy Tønnessen (Posten), Inga Strümke (NTNU), Lars Erik Marcussen (Heidelberg Materials), Per-Kenneth Øye (Felleskjøpet Agri), Kjell Waløen (Volta Trucks), Øyvind Ludt (Moderne Transport), Glenn Lund (Logistikk Inside).

Se fullstendig program og meld deg på via www.logistikk23.no

Godsvolumet som fraktes langs Den transkaspiske internasjonale transportruten (TITR), også kjent som Midtkorridoren, økte 2,5 ganger til 1,5 millioner tonn i 2022, opplyser Kasakhstans viseminister for handel og integrering Kairat Balykbayev.

TITRs totale fraktkapasitet er 5,8 millioner tonn årlig. Containertrafikken var på 33.000 TEU (Twenty-foot equivalent unit) i 2022, mens Midtkorridorens nåværende potensial er 80.000 TEU.

Ruten fra Kina via Kasakhstan, Det kaspiske hav, Aserbajdsjan, Georgia og videre gjennom Tyrkia eller Svartehavet og til Europa, ble høyaktuell etter Russlands invasjon av Ukraina og de begrensninger og sanksjoner det har medført på landtransport mellom Kina og Europa.

Det jobbes med å strømlinjeforme ruten, og det er laget et veikart for å fjerne flaskehalser på ruten innen 2027. Veikartet ble signert av Aserbajdsjan, Georgia, Kasakhstan og Tyrkia på møtet om den transkaspiske tilkoblingen i fjor.

Den transkaspiske internasjonale transportruten (TITR) starter fra Sørøst-Asia og Kina, går gjennom Kasakhstan, Det kaspiske hav, Aserbajdsjan, Georgia og videre til europeiske land. Bilde: middlecorridor.com

Tiltak for å utvikle Midtkorridoren inkluderer bygging av et annet spor på jernbanestrekningen Dostyk-Moiynty og et omkjøringsspor ved jernbanestasjonen Almaty.

I årets første kvartal økte godsvolumet som fraktes av jernbane langs TITR, med nesten 64 % – til 433 000 tonn. Eksportvolumet er tredoblet, mens importen økte med 22 % (over 4000 containere).

Powered by Labrador CMS