Mer enn doblet godsvolumet på omveien rundt Russland
En aldri så liten boom på ruten via Kasakhstan og Det kaspiske hav.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Godsvolumet som fraktes langs Den transkaspiske
internasjonale transportruten (TITR), også kjent som Midtkorridoren, økte 2,5
ganger til 1,5 millioner tonn i 2022, opplyser Kasakhstans viseminister for
handel og integrering Kairat Balykbayev.
TITRs totale fraktkapasitet er 5,8 millioner tonn årlig. Containertrafikken var på 33.000 TEU (Twenty-foot equivalent unit) i 2022, mens Midtkorridorens nåværende potensial er 80.000 TEU.
Ruten fra Kina via Kasakhstan, Det kaspiske hav, Aserbajdsjan, Georgia og videre gjennom Tyrkia eller Svartehavet og til Europa, ble høyaktuell etter Russlands invasjon av Ukraina og de begrensninger og sanksjoner det har medført på landtransport mellom Kina og Europa.
Det jobbes med å strømlinjeforme ruten, og det er laget et veikart for å fjerne flaskehalser på ruten innen 2027. Veikartet ble signert av Aserbajdsjan, Georgia, Kasakhstan og Tyrkia på møtet om den transkaspiske tilkoblingen i fjor.
Tiltak for å utvikle Midtkorridoren inkluderer bygging av et annet spor på jernbanestrekningen Dostyk-Moiynty og et omkjøringsspor ved jernbanestasjonen Almaty.
I årets første kvartal økte godsvolumet som fraktes av jernbane langs TITR, med nesten 64 % – til 433 000 tonn. Eksportvolumet er tredoblet, mens importen økte med 22 % (over 4000 containere).