- Dette er skuffende, sier regiondirektør i NHO Trøndelag og tidligere Frp-statsråd, Tord Lien. Foto: Per Dagfinn Wolden

Løftebrudd ifølge Tord Lien

Regiondirektør i NHO Trøndelag og tidligere Frp-statsråd, Tord Lien, er svært skuffet over regjeringen han selv hadde en sentral rolle i.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han beskylder politikerne som har lovet elektrifisering av jernbanenettet for et solid løftebrudd.

Regiondirektøren gir klart uttrykk for sin skuffelse over at regjeringen unnlot å bevilge penger til elektrifisering av Trønderbanen i forslaget til Statsbudsjett 2019.

Han setter imidlertid sin lit til at Stortinget likevel bevilger penger til elektrifisering av jernbanenettet.

Lien mener at elektrifisering av Meråkerbanen er viktig for å styrke næringslivet i regionen og for å redusere klimagassutslipp fra transport.

 

– Krever opprustning

– Det krever opprustning av infrastrukturen for å opprettholde en god logistikk- og transportflyt i en region i sterk vekst, understreker NHOs regiondirektør.

Han er svært skuffet over at regjeringen i sitt forslag til statsbudsjett heller ikke denne gangen har funnet midler til elektrifisering av Trønderbanen

- Selv med et samlet sett godt jernbanebudsjett ser vi at Trøndelag nok en gang blir nedprioritert, og at det heller ikke denne gangen kommer penger til investering i Trønderbanen, sier Lien.

- Næringslivet trenger forutsigbarhet, noe Nasjonal transportplan tidligere har borget for, men nå kan det se ut som om regjeringen er på vei bort fra egne løfter. Stortingspolitikerne kan skylde seg selv for at det ikke blir mulig å lykkes med å få gods over fra vei til bane, sier NHO-direktøren som debatterte saken med partifelle, samferdselsminister Jon Georg Dale i NRKs Dagsnytt 18 torsdag.

Verdens mest planlagte

Det er tungt å svelge for trønderne at Regjeringen ikke bevilger penger til elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen.

Det hevdes at elektrifiseringen av Trønderbanen er verdens mest planlagte jernbanestrekning.

Helt siden 2012 har den vært planlagt. Derfor trengs en oppstartsbevilgning for å komme i gang, ikke midler til planlegging.

Så sent som i fjor slapp regjeringspartiene Venstre og KrF nyheten om at Trønderbanen og Meråkerbanen får 3,6 milliarder kroner i løpet av de nærmeste årene. Da feiret de nyheten med kakefest.

Derfor finner mange det svært skuffende at forslaget til Statsbudsjett 2019 kun inneholder 10 millioner kroner til videre planlegging av Trønderbanen.

Powered by Labrador CMS