TILRETTELEGGERE: Tommy Bjørbæk (til venstre) og Kim Kåsene i Lettbutikk har som mål å gjøre det så lett som mulig å drive nettbutikk.

Skal gjøre «alt» lett for nettbutikkene

ÅRNES: Målet til Lettbutikk AS er å gjøre det så enkelt som mulig å drive nettbutikk. Nå utvider selskapet på Årnes og satser i tillegg internasjonalt

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Høsten 2016 flyttet Lettbutikk AS inn på et 300 m² stort lager i et industribygg i utkanten av Årnes, en snau times kjøring fra Oslo sentrum. Siden da har den 3PL-aktøren doblet omsetningen hvert år, og før jul overtok de nye og større lokaler på over 3000 m² på Årnes. I tillegg har de et lagerareal på 4000 m² på Alnabru.

Da Kim Kåsene viste oss rundt før jul, var den nye lagerdelen i ferd med å ferdigstilles.
I begynnelsen av februar begynner lokalet å fylles opp.

– Vi har hele tiden tenkt at volum er det som skal til for å lykkes. Fram til nylig har planen vært vekst, vekst, vekst, sier Kim Kåsene.

Han er daglig leder, gründer og deleier i selskapet, som i 2020 ender på en omsetning å rundt 35 millioner kroner, og har ambisjoner om 60 millioner i 2021. Det er en solid vekst fra snaut fem millioner i 2018 og drøyt 18 millioner i 2019.

I dag har Lettbutikk snaut 150 nettbutikker på kundelisten fordelt på to konsepter, Lettbutikk.no og Quickship.no, og i november håndterte selskapet rundt 40.000 pakker for sine kunder.

Lært av egne feil

Kåsene har selv erfaring fra kundesiden. Rett nok litt dårlig.

– Jeg startet selv en nettbutikk i 2011, Fitnesslife, og gikk vel i alle fallgruver som var mulig. Konseptet var bra og før sin tid, men vi kunne jo ingenting. Vi hadde hatt god hjelp av noen som kunne hjelpe oss til å vokse, sier Kåsene.

Og i tillegg til å sørge for lagring og transport for sine kunder, ønsker Lettbutikk også å være en nyttig støttespiller for nettbutikker på andre områder.

– Vi er noe mer enn å bare lagre og sende ut. Vi sitter på unik kompetanse innen netthandel som gir stor verdi for våre kunder, sier Kåsene, og legger til at Lettbutikk har bygget nettsider for kunder, foretatt ulike typer integreringer og vi fungerer ofte som rådgivere og sparringpartnere innenfor mange områder som for eksempel markedsføring og betalingsløsninger, for å nevne noen.

– Målet er å bygge et kompetansehus for å lykkes med nettbutikk fra A til Å, sier Kåsene, og legger til at det blant annet jobbes med et system som kan automatisere og forenkle innkjøp for kundene.

Henter kompetanse

Lettbutikk har også tatt skrittet ut i den store verden, og er i ferd med å etablere et lager i Danmark med fokus på EU. Samtidig jobbes det med å profesjonalisere driften, og hente inn kompetanse.

– Vi jobber med å hente inne eksterne folk i styret, for å øke kompetanse og få nye øyne. Vi ser et internasjonalt potensial. Målet er å bli en ledende aktør for nettbutikker, sier Kåsene.

I oppstartsårene har Lettbutikk klart å drive omtrent i null, mens det i 2020 blir en bunnlinje på rundt ti prosent.

Hva med Amazon?

Kåsene er for øvrig ikke spesielt bekymret for at Amazon nå er etablert i Sverige og ser ut til å nærme seg.

– Jeg tror alltid det vil være nettbutikker og ulike aktører som vil overleve. 80 prosent vil ikke dø når Amazon kommer, sier han og peker på at dette ikke har skjedd i land som Storbritannia og Tyskland der Amazon har vært på markedet lenge.

– Dessuten er det norske netthandelsmarkedet mye mer modent og robust nå, enn det var da Amazon startet opp i disse landene, sier Kåsene.

Å ha lagerdrift på Årnes, virker litt utenfor allfarvei. Kjøretiden til Oslo sentrum er imidlertid bare fem minutter lenger enn fra Vestby, der flere store 3PL-aktører holder til.

– Årnes har rimelig lagerleie, og god og stabil arbeidskraft. Det er mange her som pendler til Oslo, men når de får muligheten til å jobbe lokalt er det en kjempefordel. Og fraktkostnadene er ikke så mye større, sier Kåsene.

Per i dag har Lettbutikk faste biler som går flere ganger om dagen fra Årnes og Alnabru til de ulike transportørene.

Mange leveringsalternativer

Lettbutikk har jobbet hardt med å tilknytte seg transportleverandører som kan tilby gode leveringstider til kundene, med stort fokus på de ulike trendene og behovene som utvikler seg i markedet.

Både Helthjem, Porterbuddy, Bring, Hurtig-Gutta, UPS og DHL er leverandører Lettbutikk benytter og kan tilby sine nettbutikk-kunder.

– Vi kan levere hjem syv dager i uken med Helthjem, sier Kåsene.

Han og partnerne jobber hele tiden for å gjøre driften mer effektiv.

– Foreløpig er det pakkingen av ordre som er flaskehalsen. Å automatisere den er en utfordring, og jeg har ikke sett regnestykket som går opp for oss foreløpig, men vi jobber med flere prosesser for automatisering av hele verdikjeden nå, sier Kåsene.

Powered by Labrador CMS