Den nye forskriften ble annonsert av Statens vegvesen 5. juli og trer i kraft 26. august.
I oktober 2023 sendte Svinesundskomiteen brev til
Länsstyrelsen (tilsvarende Fylkesmannen i Norge, red.anm.) i Västra Götaland
med en kravliste på tiltak for å lette køsituasjonen på E6 ved Svinesund inn i
Sverige.
TOLLEN: Lastebiler inne hos tollen. Foto: Svinesundskomiteen
Laaaaange køer
Forbikjøringsforbudet har tvunget tomme lastebiler til å bli
stående i høyrefeltet, og det har bidratt til lengre køer enn nødvendig. De
lange køene med stillestående lastebiler har også økt risikoen for ulykker.
Bransjeorganisasjonene Sverige Åkeriföretag og Norges
Lastebileier-Forbund støtter kravet om å oppheve forbikjøringsforbudet fra 2014
for lastebiler over 3,5 tonn.
Trafikksituasjonen med kilometerlange køer på E6 har vært et
økende problem og nådde trolig sitt høydepunkt tidlig i 2023. I mars samme år
ble det dokumentert en to kilometer lang kø av lastebiler som skulle krysse
grensen inn i Sverige over Svinesundsbrua.
Sammensatt komité
Lastebilkøene over Svinesund er noe som Svinesundskomiteen
har jobbet med lenge, og for flere år siden tok komiteen initiativ til å
etablere en samarbeidsgruppe for grenseovergangen. Gruppen består av
representanter fra Norges Lastebileier-Forbund, Sveriges Åkeriföretag,
Trafikverket, Statens vegvesen, Tullverket og Tolletaten.
I takt med at trafikksituasjonen har forverret seg de siste
årene, har samarbeidet blitt intensivert og det er gledelig at flere positive
endringer har blitt gjort den siste tiden.
Blant annet har Tullverket omorganisert og flyttet den
administrative ledelsen nærmere Svinesund. De har også økt kapasiteten på
Svinesund ved å øke fra seks til ti ekspedisjonsluker.
Til høsten starter en ny utdanningsmulighet som
tolladministrator innen voksenopplæringen. Svinesundskomiteen er en av
pådriverne bak tilbudet som skal tilbys ved Strömstad videregående skole.