Ifoy-vinnerne ble hedret under en seremoni i Fotballmuseet i Dortmund i juli.
Ifoy-vinnerne ble hedret under en seremoni i Fotballmuseet i Dortmund i juli.

Hedret de beste lagerløsningene på Fotballmuseet

Seks innovative løsninger fikk priser da Ifoy-prisene for 2021 ble delt ut.

Publisert Sist oppdatert

Årets Ifoy-vinnere:

Spesialkjøretøy: Moffett E4-25.3NX, Cargotec AGV: iw.hub, idealworks Spesialkategori: Smart Pallet Mover (SPM), Interroll Group
Software: arculus Fleet, arculus Integrert lagerløsning: Danfoss Project, STILL
Start-up: Volume WAVE, VOLUME Storage Systems

Ifoy står for International Intralogistics and Forklift Truck of the Year. og har siden 2013 årlig kåret de beste produktene innen internlogistikk. Opprinnelige var det mer eller mindre en ren truck-kåring, men de siste årene har det utviklet seg til kåringer i ulike klasser innen internlogistikk, som AGV-er, ulike programvareløsninger og andre nyvinninger.

Moffett E4-25.3NX.
Moffett E4-25.3NX.

I sommer ble vinnerne i seks kategorier hedret på fotballmuseet i Dortmund. Totalt var det kommet inn 36 forslag til kandidater, hvorav 17 ulike produkter fra 14 produsenter ble valgt ut som kandidater og grundig testet, både av eksperter og en jury bestående av fagjournalister fra hele verden.

Under pandemien har de store truckprodusentene utsatt de fleste av sine lanseringer, så det ble ingen rene gaffeltruckkategorier i år.

I kategorien spesialkjøretøy vant Cargotecs Moffett E4-25.3NX. Dette er verdens første helelektriske gaffeltruck til å henge bak på lastebiler. Den har løftekapasitet på 2,5 tonn og drift på alle fire hjul. Juryen pekte på nullutslipp, lav støy og en rekke sikkerhetsløsninger som unike i denne kjøretøyklassen.

AGV-kategorien ble vunnet av BMWs datterselskap idealworks for sin iw.hub. er en helautonom mobil robot som takket være en skybasert kontrollplattform kan installeres i løpet av to dager. Den ble opprinnelig utviklet til bruk «inhouse» hos BMW, men er nå tilgjengelig for andre kunder. Juryen ble imponert av enkelt oppsett, svært stor fleksibilitet og konkurransedyktig pris.

iw.hub fra idealworks.
iw.hub fra idealworks.
Smart Pallet Mover.
Smart Pallet Mover.

Smart Pallet Mover (SPM) fra Interroll fikk prisen i «Årets spesialkategori». SPM er en mobil robotløsning for automatisering av palletranport i produksjonslokaler eller der det foregår ordreplukk. Stor grad av innovasjon og svært gode kost/nytte-tall gjorde utslaget for juryen.

Stills Danfoss-prosjekt.
Stills Danfoss-prosjekt.

Årets beste Integrerte lagerløsning stod Still for med sitt prosjekt levert til produksjonslageret til den danske elektronikkprodusenten Danfoss. Her har Still levert en løsning som samkjører tre automatiserte serier med industritrucker, sammen med verktøyet iGo Insights, som optimaliserer systemet og gir råd, samt sikkerhetsløsningen ELOshield. Ifølge juryen er løsningen et eksempel til etterfølgelse for hvordan automatiserte lagre kan styres, overvåkes og analyseres i fremtiden.

Beste intralogistikk software-prisen gikk til arculus for flåtestyringssystemet arculus Fleet. Systemet gjør det mulig for kunden å styre AGV-er fra flere ulike produsenter fra ett system, noe som har vært ganske utenkelig frem til nå.

Arculus Fleet.
Arculus Fleet.
Volume Wave fra Volume Lagersysteme.
Volume Wave fra Volume Lagersysteme.

I kategorien Årets Startup, var det Volume Wave fra Volume Lagersystemet som imponerte mest. Volume Wave er et ultrakompakt palleskyttelsystem som likevel gir rask tilgang til hver eneste pall, samtidig som det sparer 40 prosent av plassen sammenlignet med en konvensjonell løsning. Juryen ble imponert av et fundamentalt nytt designkonsept samt en profesjonelt integrert løsning.

Før kåringen i juli gjennomgikk alle finalistene en grundig testprosess før juryen avgir sine stemmer. I Ifoy Test bruker eksperter en standardisert prosedyre for å måle kandidatenes nøkkeltall. Deretter gjøres en innovasjonssjekk spesialister fra Dortmund Fraunhofer Institute for Material Flow and Logistics (IML), Universitetet i Dresden og Technische Universität München, for å finne ut hvor nyskapende hvert produkt er. Til slutt skal jurymedlemmer fra 21 land selv prøve de ulike produktene og studere resultatene fra undersøkelsene før en avgjørelse tas. Redaktør Øyvind Ludt i Moderne Transport er det norske medlemmet i juryen.

Powered by Labrador CMS