TAR OVER: Heidi Bergsveen her nye styreleder i Østlandsavdelingen.
TAR OVER: Heidi Bergsveen her nye styreleder i Østlandsavdelingen.

Hun er ny leder i Logistikkforeningen Østlandet

Den rutinerte logistikeren Heidi Bergsveen (48) skal styre Logistikkforeningen avd. Østlandet inn i post-pandemi-verdenen.

Styret Logistikkforeningen avd. Østlandet:

Heidi Bergsveen, (leder)
Dagfinn Bang Johansen
Sebastian Gustavsson
Geir Kluge Heiermo
Kirsten Gulbrandsen
Elizabeth Ramirez Stenwig
Muhammad G. Ghous Afzal

Logistikkforeningens største lokalavdeling, Østlandsforeningen, har valgt et nytt styre og en ny styreleder. Heidi Bergsveen tar over som styreleder fra Maiken Kallesen. I tillegg trer Kirsten Gulbrandsen, Logistikkansvarlig hos T. Myhrvold AS, Geir Kluge Heiermo, Salg- og markedsdirektør hos Freja Transport & Logistics AS samt Sebastian Gustavsson, Junior Solution Consultant hos TietoEvry inn i styret. Ut går Kallesen, Guro Emma Rødsjø og Dag Edvartsen, som alle nå tar et tak i valgkomiteen.

Det siste halvannet året har naturlig nok vært vanskelig for en forening der mye av poenget er å møtes for å knytte kontakter. Men det forrige styret har benyttet tiden godt, og fått skikk på foreningens økonomi, og fått på plass langt bedre rammer og struktur for å drive foreningen videre.

Heidi Bergsveen, som nå altså blir styreleder, har lang erfaring fra logistikkbransjen. Nylig etablerte hun eget firma og skal jobbe for OptiLog. Hun kom nylig fra en rolle som leder av KAM-avdelingen til Schenker, og har tidligere vært key account manager i PostNord. Bergsveen har også vært gründer og bygget opp sitt eget transportselskap gjennom 12 år, et selskap som hadde en omsetning på rundt 100 millioner kroner da det ble en del av PostNord.

Nå gleder hun seg til å legge til rette for en ny giv i foreningen. I august skal det nye styret møtes for å legge planer for 2022.

– Det store målet er å få på plassen stor årlig årskonferanse. Det blir mest sannsynlig ikke Kiel-tur, slik tradisjonen har vært, men vi skal nok få til noe spennende, forteller Bergsveen.

Vi hadde allerede booket Bergsveen som denne månedens intervjuobjekt i spalten «Medlemmet», der vi presenterer ulike medlemmer i Logistikkforeningen gjennom noen faste spørsmål:

Hvordan havnet du i logistikkbransjen?

Heidi Bergsveen

Tittel: Seniorrådgiver Opti Log AS Alder: 48
Fødested: Gjøvik
Bosted: Oslo
Utdanning: Bachelor of management.
Yrkeslivet: Grunnla og bygget opp transportselskapet VTT. Key account manager i PostNord, Head of KAM i DB Schenker.

Ved en tilfeldighet. Jeg startet å jobbe med økonomi i et lite selskap som jobbet med transport. Jeg ble raskt fascinert av transport bransjen. Det er sjelden ting går som planlagt, så det gjør at du hele tiden må snu deg rundt om å finne nye løsninger. Det er en hektisk, interessant og morsom bransje – på godt og vondt!

Hva går jobben din ut på?

Jeg jobber som rådgiver for å bistå med å optimalisere transport- og logistikkløsningene for varehandels- og industribedrifter. Jeg ønsker å være kundens personlige positive rådgiver som alltid stiller opp, er rask på «pucken» og finner gode, miljøvennlige og bærekraftige løsninger. Fokuset er å skape merverdi og konkurransekraft for kundene i et marked i endring hvor kostnadseffektive og gode logistikkløsninger er et viktig element i fremtidens konkurransesituasjon. Jeg er fortsatt ny i denne rollen, men jeg håper å kunne bruke min kompetanse, erfaring og kunnskap som jeg har tilegnet meg gjennom 20 år i transportbransjen

Hvilke utfordringer er viktigst for deg å løse de neste årene?

Kunne skape gode kostnadseffektive og bærekraftige løsninger for våre kunder.

Hva er det beste ved jobben din?

Fleksibilitet, kunne jobbe kreativt og skape verdier for kundene.

Hvordan tror du kommer din jobb til å forandre seg de neste fem årene?

Jeg er relativt ny i min jobb, så mye vil forandre seg for min del. Men jeg ser en sterk utvikling rundt digitalisering, bærekraft – samarbeide mellom parter, og mer åpenhet.

Hva er Norges beste logistikkjobb – etter din egen?

Tenker samferdselsminister jobben må være helt perfekt!

Hvis du var Norges statsminister/samferdselsminister, hva ville du lagt vekt på

Privat: Jeg ville ønsket å jobbe for å bekjempe barnefattigdom i Norge. Oslo har de største utfordringene og forskjellene er enorme. Tenker det er uverdig at et av verdens rikeste land har så stor fattigdom blant barn.

Jobbmessig: Jeg lagt vekt på å flytte størst mulig godsmengde fra lastebil til jernbane og sjø. Dette vil gi oss laver klimagassutslipp, redusert luftforurensning, gode, effektive og forutsigbare transportløsninger, reduserte kostnader, og tryggere veier.

Hva gjør du etter kontortid?

Jeg er en relativt aktiv og sosial person og er ofte på besøk hos SATS Solli. Like å gå turer i byen, fjellet, marka og er mye på mitt fristed i Oslo, Bygdøy. Jeg liker å oppleve nye aktiviteter, konserter og festivaler – Oslo har så mye å by på.

Veldig glad i å gå ut å spise en god middag – og være sammen med familie, min datter Henriette og venner. Er mentor og nyvalgt styreleder i Logistikkforeningen Østlandet. Min store lidenskap er å reise, liker å oppleve verden og ulike kulturer.

Hvem er ditt forbilde?

Nelson Mandela.

Du får kun bruke én app resten av livet. Hvilken blir det?

Messenger!

Hvis du måtte reise til samme feriested hvert eneste år – hvor hadde det blitt og hvorfor?

Jeg ønsker å reise rundt å oppleve ulike deler av verden. Det å velge et sted er veldig vanskelig. Men må jeg velge blir det Sør-Afrika, og alt det landet har å tilby. Kultur, menneskene, mangfold, vakre strender, et vanvittig dyreliv – og landets historie. Sterk opplevelse å besøke Nelson Mandela sitt fengsel og Township i Cape Town. Gir livet et litt annet perspektiv.

Har du noen forslag til aktiviteter/tiltak Logistikkforeningen bør starte opp?

Jeg er nettopp blitt valgt til styreleder, men kan fortelle at vi har mange spennende planer for foreningen fremover. Vi ønsker blant annet å utvikle vårt mentorprogram, som har vært en stor suksess.

Jeg var så heldig å være mentor i år, noe jeg anbefaler på det sterkeste var veldig lærerikt og en god erfaring å ta med seg. I tillegg er målet å komme i gang igjen i 2022 med en årskonferanse, som vil bli vårt signalarrangement