RushRail har hatt sin siste tur.

Hector Rail overtar etter RushRail-konkurs

Hector Rail har tatt ansvar for tømmerkjøringen til Moelven etter at RushRail har måttet melde pass og avviklet virksomheten.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter harde forhandlinger har Hector Rail inngått en fem års kontrakt med Trätåg, et logistikkselskap som håndterer skogsråvarer og tømmer på jernbane.

Trätåg ble etablert i 1970 og eies av Stora Enso Skog og BillerudKorsnäs AB. Sistnevnte mottar flis fra Moelven i Norge.

Moelven har i løpet av ett drøyt år mistet sin jernbanetransport to ganger av ulike årsaker som blant annet betydelige underpriset anbud, ifølge Railway 2016.

Et tidsspørsmål

Nylig avviste Tingsrätten en forlengelse av foretaksrekonsktruksjonen i RushRail. Det var da bare et tidsspørsmål før selskapet ville være nødt til å kaste kortene. Nå har Stockholm Tingsrätt åpnet konkurs etter en oppbudsbegjæring fra selskapet.

Mange norske og svenske virksomheter er berørt av denne konkursen.

Omfattende transport

Hector Rail AB har sikkerhetssertifikat for internasjonal godstransport, inkludert transport av farlig gods, på strekningene Kornsjø (grense)–Sarpsborg, Sarpsborg–Hønefoss over Drammen, Oslo–Hønefoss over Alnabru og Roa, Oslo–Charlottenberg (grense) og Ski–Sarpsborg (Østre linje), Kongsvinger–Røros, Elverum–Hamar og Lillestrøm–Otta.

Som kjent er også Grenland Rail en sentral aktør i tømmertransporten til Moelven. Det er et godt supplement til Hector Rail som har begrensinger i sin lisens i Norge.

Powered by Labrador CMS