Støyvinnende enhetsmotor
MÜNCHEN: I begynnelsen av måneden fikk Moderne Transport muligheten til å prøvekjøre Fords nye Euro 5-motorer som inngår i ONE Ford filosofien.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Den nye motorserien standardiserer på 2,2-liter, og de samme motorene blir å finne i for-, bak- og firehjulsdrevne utgaver av Transit. Den kraftigste hk-varianten på 155 hk blir ikke tilgjengelig i kombinasjon med forhjulsdrift.
Alle modellene vil bli tilgjengelig med en ECO-pack som inneholder start/stopp og hastighetsbegrenser. Det som er gledelig med hastighetsbegrenseren, er at den er utkoblingsbar, slik at trafikken kan følges i markeder med tillatt topphastighet over 110 km/t. Også to nye ECOnetic-versjoner lanseres, med et CO2 utslipp helt ned i 173 g/km.
I tillegg kommer regenerativ batterilading og en avansert batteristyring som også er med på å redusere drivstofforbruket.
Kjøreinntrykk
Det første som slår oss når vi starter opp den minste motoren på 100 hk, er at støynivået er blitt vesentlig lavere sammenlignet med våre tidligere Transit-erfaringer. Med ca. 400 kg last på bilen klarer den ”lille” 100-hesters motoren transportoppdraget i utkanten av München utmerket, men ved mye bakkekjøring og tung last vil vel et sterkere motoralternativ være å anbefalle. Alle Transit-versjoner utstyres fra 2012 med 6-trinns manuelle girkasser. I de forhjulsdrevne versjonene er det en forsterket utgave av den samme kassen som finnes i Mondeo.
Den sterkere-155 hesteren vil være et godt alternativ for de som skal mye opp og ned med tung last. Under vår kjøring rakk vi å sette pris på kraften i denne motoren som har hele 385 Nm dreiemoment. Den forsterkede velkjente 6-trinns girkassen MT82 fungerte også utmerket i samspill med motoren.
En annet morsom ny elektronisk ”gadget” er automatisk start ved ”kjerringstopp”. Ved å kjapt trykke inn clutchen om uhellet skulle være ute, starter bilen automatisk igjen.