STILL på offensiven

STILL GhmB ligger ikke på latsiden om dagen. På kort tid har den tyske truckprodusenten lansert flere spennende nyheter.

Publisert Sist oppdatert

Av nyhetene knytter det seg nok mest spenning og forventning til den nye truckserien RC 40.

Tor Arne Heiberg i STILL Lagerteknikk og Roar Andersen i Andersen Truck, forteller at motvetstruckentruckene blir leveringsklare for det norske markedet ved juletider.

Serien består av fem diesel- og gassdrevne trucker med løftekapasitet fra 1,5 tonn til 3 tonn, naturligvis er det her snakk om ved lastesenter på 500 mm.

Converter

Standard truckene i serien har en løftehøyde som varierer mellom 325 cm og 335 cm og med friløft som begrenses til 15 cm. Her gis det imidlertid rikelig rom til å velge en STILL-truck som er utrustet med annet enn en standard mast, ved bestilling av RC 40 med triplex-mast økes for eksempel maksimal løftehøyde til rett under 7 meter. Svingradiusen på RC 40-truckene er mellom 190 og 199 cm. Makshastigheten er 20 km/h.

Diesel-truckene er utrustet med 4-sylindrede Yanmar-motorer som yter en effekt på henholdsvis 34 kW og 44 kW, mens de gassdrevne leveres med 4-sylindrede Nissan-motorer som yter en effekt på henholdsvis 33 kW og 43 kW.

- Nå måtte STILL også ”krype til korset” gjennom å tilby en truckserie med converter-teknologi, flirer Roar Andersen i Andersen Truck.

På Industridagene

STILL var sammen med Rosendal Maskin, som stilte ut JCBs Teletruk, de eneste truckforhandlerne under Industridagene på Lillestrøm nylig. Messen gikk av stabelen på Norges Varemesse 27.-30. september. Der kunne STILL blant annet vise den oppgraderte versjonen av RX 20-20. Modellen har gjennomgått en aldri så liten facelift der de viktigste forbedringene er rettet inn mot sikkerhet. Når produsenter som for eksempel Toyota har gått ut så hardt i markedet med sitt SAS-konsept (System for Aktiv Sikkerhet), følger de øvrige gjerne etter. Blant sikkerhetsinnretningene er vannrett tilt, elektrisk håndbrems samt bedre oversikt over gaflene fra førerhytta.

Selv om RX 20-20 er en elektrisk truck, er det også innen dette segmentet stort fokus på energisparing. Blant annet er trucken utstyrt med energisparingsprogrammet Blue-Q som skal gi mer kjøretid med samme batteri sammenlignet med forrige modell av RX 20-20. Programmet sørger blant anet for at lys og varmeapparat slås av automatisk kort tid etter at truckføreren forlater førerhytta.

Nye ledetrucker

STILL presenterer også en ny serie ledetrucker, ECU 14 til ECU 20. Som modellnavnene indikrerer har ledetruckene en løftekapasitet fra 1,4 til 2 tonn, ved lastesenter 600 mm. Ledetruckene er utviklet av OEM Fiat og markedsføres og selges under STILL-navnet. Både STILL og OEM Fiat er som kjent en del av KION-gruppen, en gruppe som også inkluderer Linde.