Spydspissen i NorgesGruppens logistikk

- Vår ambisjon er å levere absolutt alt av varer til NorgesGruppens butikker og storhusholdninger, sier Per Tellef Arning ved ASKO.

Publisert Sist oppdatert

7. mars skal han dele av sin erfaring på easyFairs, der han blant annet vil fortelle hvordan ASKOs nye og moderne sentrallager baner vei for at ambisjonen kan gjennomføres.

ASKO har en årlig omsetning på rundt 40 milliarder kroner og er engrosvirksomheten til NorgesGruppen, landets største dagligvarekjede med en markedsandel på rundt 40%. ASKO leverer til Kiwi, Meny, Joker, Spar, Ultra, Jacob’s, Centra, Mix, Shell, Statoil, Shell, Esso, samt til storhusholdningsbedrifter som hoteller, restauranter, kantiner og sykehus.

- I Vestby kan vi skilte med et fantastisk lager. Sammen med regionlager øst, samlastingsterminal og sentrallager disponerer vi nå 80.000 m2, sier Arning, adm. direktør ved ASKOs sentrallager i Vestby. Med et slikt praktanlegg er ambisjonene også klare for fremtiden:

I dag håndterer ASKO rundt 75% av varestrømmen. På få år har NorgesGruppens eget grossistselskap karret til seg stadig større del av “totalkaka”. Nå er det nesten bare meieriprodukter, øl og mineralvann som ikke distribueres gjennom ASKO-systemet.

- Vi har kapasitet til å også ta disse varene og vi mener det vil være mest miljøvennlig, fulle biler er god logistikk. Samtidig vil kundene få fordelen av one-stop shopping, sier Arning.

Stor utbygging

ASKO har forsynt det norske folk med matvarer siden 1866. I 2004 ble det etablert en ny lagerstruktur i Norge. I tillegg til 13 regionlagre etablerte grossisten et eget sentrallager i tilknytning til sitt største regionlager, i Vestby sydøst for Oslo. De siste årene har lageret blitt bygd ut med 25.000 m2 og fått det ferdig møblert med høyteknologisk hard- og software fra systemintegratøren Swisslog.

22.000 artikler

Dagligvarelogistikk er ikke ulik mye annen logistikk. En liten del av varene står for mesteparten av omsetningen.

- Vi har rundt 22.000 artikler, hvorav et par tusen står for ca. 80% av omsetningen. For å illustrere så leverer vi 27 ulike sennepstyper til Ultra på Bryn. Da sier det seg selv at det selges et begrenset volum av “den spesielle lutefisk-sennepen”, illustrerer han.

Smalere på regionnivå

Her er vi også inne på sentrallagerets grunnleggende funksjon i ASKO-systemet. De såkalte “melk og brød”-varene kjøres rett til regionlagrene, mens de lavfrekvente varene kjøpes inn til sentrallageret og distribueres derifra ut til regionlagrene.

- I de tilfellene vi ikke får fulle biler fra leverandør inn til regionlager, kjøper vi heller samlet inn via vår samlastingsterminal, forklarer Arning.

Etter å ha utvidet sentrallageret med 25.000 m2 på det nye sentrallageret har man ikke bare forenklet og effektivisert eget plukk, det har også åpnet for rasjonalisering ved regionlagrene. Med økt kapasitet har flere varer blitt flyttet til sentrallageret, og med smalere sortiment øker effektiviteten også ved regionlagrene, påpeker Arning.