Sesonglogistikk

1,5 mm bor og 4,2 meter listverk. Snøfreser og gassgrill. Varer fra Kina og Sandefjord. På Løvenskiolds logistikksenter har de flere utfordringer – for å si det mildt.

Publisert Sist oppdatert

En kan nesten si det slik at det de ikke har på lageret til Løvenskiold, det har du ikke bruk for.

Løvenskiold Logistikk leverer 11.500 artikler til 400 butikker og byggevarehus over hele landet – deriblant Maxbo, Bygger’n og Malia.

Men logistikken er definitivt ingen plankekjøring!

Når du driver med sesongvarer, byggevarer i alle størrelser og ikke minst opererer i et marked med mye kampanjer – ja, da blir det noen logistikknøtter å knekke.

Spesielt i Norge, der sesongene har en lei tendens til å overraske.

Når kommer vinteren?

For hvordan blir egentlig vinteren i år? Blir det mye snø eller nesten ingenting? Hvor mange snøskuffer skal Løvenskiold bestille?

Og når skal de bestille dem? Kommer snøen i oktober, eller først i februar slik det hender i blant?

Og hva med utkjøringen? Hvordan emballerer man effektivt 1,50 m lange snøskuffer sammen med malespann, sparkelsekker, gassgriller og vannspredere?

- Det er ikke alltid like enkelt, medgir logistikkdirektør Steinar Larssen i Løvenskiold Logistikk

- Vi vet aldri helt når sesongen begynner og slutter. I sommer, for eksempel, har det regnet mye. Det har utvilsomt påvirket omsetningen. Både generelt, og for noen varegrupper spesielt.

Og a propos plankekjøring: Det går ikke tunge trevarer gjennom logistikksenteret på Fossum i Bærum. Plankekjøringen skjer direkte fra produsent til byggevarehus.

Derimot omsettes listverk, noen plater, parkett og flatpakka kjøkken.

To ble ett

Dagens Løvenskiold Logistikk ble til i 2002, da to større lagre ble slått sammen til ett – i «Løvenskiold-land» ved marka på Fossum i Bærum.

Divisjonen er en del av Løvenskiold Handel som er et av tre «bein» i det tradisjonsrike og 362 år gamle Løvenskiold-Vækerø-konsernet. De to andre «beina» er Eiendom og Skog.

Løvenskiold Handel eier som kjent byggevarekjeden Maxbo som består av 74 byggevarehus over hele landet. Konsernet eier også Malia-kjeden.

Siden etableringen i 2002, har logistikkdivisjonen utviklet et moderne logistikksenter på 19.000 m2 på Fossum.

Selskapet har tatt i bruk avansert lagerstyring- og informasjonsteknologi for å effektivisere hverdagen for de om lag 400 forhandlerne som er deres kunder.

- I 2005 innførte vi lagerstyringssystemet Astro. Det har utvilsomt løftet oss mye, og gjort oss bedre i stand til å levere til riktig tid. Nå har vi en servicegrad på 95% og en punktlighet på tilnærmet 100%, sier Larssen.

Med full kontroll på leveransene var det i vinter tid for å se nærmere på bestillingsdelen:

- Vi innførte IT-systemet Clarity i innkjøpsleddet, for å optimere den inngående varestrømmen. Det er litt tidlig å dokumentere effektene ennå, men vi ser allerede tendenser til lavere lagerbeholdning og raskere gjennomløp, sier Larssen.

Selskapet har snaut 200 leverandører fra hele verden.

Clarity er integrert mot Løvenskiolds ERP-system der sesongprofiler og –prognoser ligger inne.

Splitter ordre

Ettersom artiklene hos Løvenskiold varierer betydelig i beskaffenhet og størrelse, er logistikksenteret delt opp i flere soner.

- Når en ordre fra et varehus tikker inn, splittes ordren i plukklister på de forskjellige sonene. Så settes de sammen igjen før uttransport, sier Larssen.

En av sonene består av 14 Nordverk heisautomater som rommer 3500 småartikler.

Hver dag plukkes det om lag 8500 ordrelinjer, og det kjøres 20 transportruter fra Fossum og ut i det sørlige Norge. Daglig går det om lag 150 tonn varer ut fra lageret.

Strenge krav

De 400 kundene til Løvenskiold Logistikk har faste bestillingsdager. De største varehusene legger imidlertid inn ordrer daglig.

Bestillingen skjer elektronisk, og ifølge Larssen skjer levering dagen etter at ordren er plantet.

- Våre kanskje største utfordringer ligger i kompleksiteten i transporten. Våre kunder er alt fra store varehus med varelevering og trucker, til små butikker i et kjøpesenter. I tillegg er jo kampanjer en viktig del av varehandelen, og dette stiller strenge krav til logistikken.

- Hva blir den største utfordringen fremover?

- Nå skal vi jobbe med å utvide sortimentet. Vi står vi for om lag 70 prosent av bestillingslinjene til byggevarehusene. Dette tallet skal opp, sier Larssen.