På lag med fru Fortuna

NITTEDAL: I motsetning til folk flest har ikke Geir Bamrud noe imot en snørik vinter.

Publisert Sist oppdatert

Når jobben går ut på å selge AUSA-trucker med gode terrengegenskaper er dystre værmeldinger med snø og slapseføre en fordel.

- Så fort snøen kommer, stiger interessen for AUSA-truckene betraktelig, for så å dabbe litt av når vinteren går mot slutten, forteller Bamrud. Mens årets to første måneder var sterke salgsmåneder for AUSA, dabbet det av i mars.

AUSA-truckene produseres i solfylte Spania, men er likevel velegnet for nordiske forhold. Dette skyldes i hovedsak gode terrengegenskaper. I tillegg til tohjulsdrevne versjoner med og uten differensialsperre, leverer AUSA også rene firehjulsdrevne trucker, samt såkalte 2+2 modeller. Sistnevnte trucker har normalt tohjulsdrift, men ved behov kobler truckføreren inn firehjulsdrift på instrumentpanel i førerhytta.

Tippbar førerhytte

Jo, bedre terrengegenskaper, desto større blir imidlertid svingradiusen, der 2+2 versjonen legger seg midt imellom de to andre. Når det gjelder løftekapasiteter spenner AUSAs gaffeltruckprogram fra 1,3 tonn til 5 tonn. Samtlige modeller leveres utelukkende i dieselversjoner.

- Det vi fokuserer på når vi skal selge AUSA-trucker er at terrengegenskapene er gode, med høy bakkeklaring og muligheter for firehjulsdrift. I tillegg egner truckene seg godt for håndtering av langt gods, for eksempel trelast. Noe som ikke minst skyldes et bredt gaffelbord som gir god stabilitet for godset på gaflene, sier Bamrud.

- God sikt fra førerhytta, tippbar hytte som gir enkel tilgang til servicepersonell, samt velrenommerte motorer fra Kubota, er også egenskaper kundene vet å verdsette, mener Bamrud.

Hannovermessen

Det var for syv år siden, på Hannovermessen, Fortuna Truckservice sikret seg agenturet på AUSAs gaffel- og teleskoptrucker (Hymax har agenturet for AUSAs minidumpere). Samtidig sikret firmaet agenturet på trucker fra italienske OMG. Ifjor solgte Fortuna Truckservice AS 17 nye trucker. I tillegg ble det solgt en del brukte trucker (”alle” slags merker), slik at totalsalget ble nærmere 100 trucker.

- På dieselsiden vil nok OMG gå noe ned, mens AUSA vil bli stadig viktigere for oss. Dette først og fremst fordi det er så mange tøffe konkurrenter innen OMG-segmentet, sier Bamrud.

Firmaets tredje agentur gjelder trekkvogner fra DEC. Den seneste leveransen gikk til det nye fengselet i Halden der vognene skal brukes til å trekke traller med mat og tekstiler.