Nille sikrer julehøytiden

OSLO: Har du noe å feire? Da vil Nille være med på moroa. Påske, 17. mai, Halloween og farsdag får ha oss unnskyldt, det er julen som er høytidsstund nummer én for Kari og Ola Nordmann. Derfor står jul og advent for 40% av salget hos detaljistkjeden.

Publisert Sist oppdatert

Heller ikke i år vil juleroen senke seg hos Geir Mosether før juleribba ligger på tallerkenen. Logisitikkdirektøren hos Per Aarskog AS, som er grossistvirksomheten til Nille-kjeden, går en hektisk og viktig tid i møte. Nisser i alle fasonger, telys, julekort, julepapir, og julepynt kommer til å gå unna som varmt hvetebrød de nærmeste ukene i de 323 Nille-butikkene, som strekker seg fra Hammerfest i nord til Mandal i sør. Da ser Mosether & Co. om prognosene for årets julesesong slår inn. For salget kommer ikke «som julekvelden på kjerringa». Alle kampanjer og aktiviteter er planlagt månedsvis i forveien. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene.

Klare retningslinjer

Per Aarskog AS har skreddersydde planleggingsverktøy for planlegging helt ned til den minste SKU. Leverandørene har også detaljerte «packaging guidelines» å forholde seg til, der det står hvordan alle varer skal pakkes.

- Det er viktig at ikke vi mister tid i butikk, så varene må være lette å pakke ut for butikkmedarbeiderne, sier Mosether.

Leverandører og transportører har også tøffe leveringskrav. «Delivery guidelines» gir klare føringer for når varene skal ankomme lageret. Containere som tar den lange veien fra Asia skal derfor ikke ankomme før to uker før varene skal plukkes på lageret.

Mesteparten av varesortimentet i butikkene importeres, fra Østen og Europa. Med en båttur på over en måned fra Østen til varen ankommer Europa, må Mosether stole på at de planene man la på forhånd holder stikk. Skulle Nille gå tom for telys er det uansett ikke aktuelt å benytte flyfrakt for å etterfylle.

Kina-pionér

Mosether forteller at Per Aarskog AS har en bevisst innkjøpsstrategi på å source direkte fra produsent i Østen og Europa.

Det er Per Aarskog, mannen som har gitt navn til grossistvirksomheten, som er grunnleggeren av Nille. Allerede tidlig på 1970-tallet knyttet han kontakter i det enorme landet i øst.

- Gjennom årene har organisasjonen høstet uvurderlige erfaringer. Vi har funnet at det er nødvendig å være til stede lokalt. Man må følge opp vareforsyningen i hvert enkelt ledd. Hver container sjekkes av våre folk før den sendes sjøveien til Europa, sier Mosether.

- Vi har hatt fokus på å unngå bruk av agenter. De stikker raskt av med 5-15% av varens verdi. Det vi sparer ønsker vi å gi videre til forbruker, slik at vi hele tiden er billigst, fastslår han.

Lang erfaring med å kjøpe inn fra der det er billigst i verden har vært en suksessfaktor. Ved siden av Kina ser Nille-kjeden i økende grad til land som Vietnam, Bangladesh og India.

Nytt sentrallager

Nille og Per Aarskog AS har tatt store steg de siste fem årene. Et tidsskille kom i 2006 da Aarskog-familien solgte seg ut som majoritetseier. I tillegg til organisk vekst og oppkjøp, ble det satt i gang et dyptpløyende endringsprogram for å modernisere alle deler av verdikjeden.

Dette inkluderte bedre drift av butikkene, endret butikkdesign, mer markedsføring, oppgradert pakningsdesign, nye IT-systemer og ikke minst forbedret logistikk. Blant annet flyttet grossistvirksomheten Per Aarskog AS inn i nytt sentrallager i Vestby i Akershus ifjor. Lageret ble bygget på rekordtid, syv måneder, og uten kostnadsoverskridelser.

- Vi hadde en lagerstruktur som ikke var tilpasset omsetningen. Nå har bedriften fått samlet alt gods under ett tak og har fått en stor kapasitetsøkning. Vi innførte også stemmestyrt plukk på lageret. Målet var en effektivitetsøkning på 15%, noe vi har nådd med god margin, sier han.

- For å lykkes i må man være billig i alle ledd. Det innebærer å ha de laveste etableringskostnadene og bygge de billigste butikkene. Å ha mange nok butikker til at vi får storskalafordeler i innkjøp og markedsføring har vært avgjørende. Man må skape en vareforsyning som er mer effektiv enn de fleste andre konkurrenter, sier Mosether.

For å sette endringene i perspektiv kan han fortelle at logistikkostnadene målt mot salg er redusert med 41% siden 2006.

- Skal veksten på topplinjen resultere i vekst på bunnlinjen, samtidig som man skal beholde sin lavpris-posisjon, må man ha en kostnadseffektiv vareforsyning fra produsent til butikk, konstaterer han.