Mercedes-Benz’ nye stjerne

GRANADA: Det er lett å like nye Actros. Det er konklusjonen etter vår prøvekjøring i områdene nord for Granada i Spania i sommer.

Publisert Sist oppdatert

Denne prøvekjører har hatt anledning til å prøve lastebilnyheter siden midten av 70-tallet. En så ny lastebil som nye Actros har likevel aldri stått på programmet. Med nye motorer, ny drivlinje, nytt chassis og et helt nytt førerhusprogram – da er det virkelig snakk om et nytt kjøretøy.

449 hk Euro 6

Vi ble tildelt en Mercedes 1845 trekkvogn og semitrailer med totalvekt på “europeiske” 40 tonn. Rekkesekseren på12,8 literyter 449 hk og har et dreiemoment på 2200 Nm på alle girtrinn, bortsett fra det øverste hvor elektronikken justerer opp momentet til 2400 Nm. Nye Actros vil frem til Euro 6 trer i kraft (31. desember 2012 for nye biler, et år senere for biler allerede i produksjon) bli solgt med motorer som tilfredsstiller Euro 5, EEV og Euro 6. “Vår” bil hadde Euro 6-motor. Foreløpig finnes ytterligere en Euro 6-motor i nye Actros. Den er på 510 hk.

Nye Actros har et friskt og moderne utseende, men virker samtidig ikke altfor futurisk. Det samme inntrykket følger oss opp fire brede og gode trinn og inn bak rattet. Alt man ser rundt seg er nytt. Likevel føles instrumentering og betjeningsorganer veldig naturlige. Det er rett og slett en bil det går raskt å bli vant med.

God langtransportbil

Nye Actros kommer i langtransportutførelsene først. Også innenfor dette segmentet er utvalget imponerende, med ikke mindre enn sju førerhusvarianter. Vi kjørte en variant med det nest høyeste førerhuset i bred utførelse, utstyrt for en sjåfør. Det innebærer helt flatt gulv, ståhøyde på rundt to meter i hele førerhuset og hvor interiøret på høyresiden nærmest er utformet som en liten salong. Høyresetet er utformet som en liten sofa hvor man virkelig kan strekke ut bena når man tar pause. “Sofaen” er selvsagt utstyrt med bilbelte, så her sitter man trygt og godt som passasjer også. Det er godt med oppbevaringsplass bak førersetet og skap over frontruten. En romslig kjøleboks midt mellom setene har god plass til både mat og drikke. Rett til høyre for den sitter et veldimensjonert oppslagbart bord, praktisk enten man skal spise lunsj eller gjøre kontorarbeid.

Utmerket drivlinje

Dreiemomentet er på topp allerede ved 1000 o/min., og på høyeste gir har man 200 Nm ekstra. Motoren er en ordentlig seigtrekker som opprettholder hastigheten godt når motbakkene kommer.

Når hastigheten etter hvert synker, sørger Powershift 3 for eksemplariske girskift. Ikke bare veksler den automatiserte girkassen lynraskt, men det skjer også konsekvent på riktig tidspunkt. Nye Actros har selvsagt fått frirulling, kalt Ecoroll på Mercedes-Benz-språket. Et vogntog har utrolig mye bevegelsesenergi, og frikoblingen av girkassen gjør at man kan utnytte energien optimalt. Dermed sparer man drivstoff. I tillegg blir lydnivået enda lavere under utrullingen.

Effektiv vannretarder

Like viktig som høy trekkraft oppover er stor bremseeffekt nedover. “Vår” bil var utstyrt med den flunkende nye vannretarderen som Daimler tilbyr i nye Actros. Den er kompakt og lett – og særdeles effektiv. Vannretarderen “snakker” godt sammen med girstyringen, og med riktig bruk av retarderspaken velger styringen optimalt girtrinn for å få maksimalt ut av retarderen.

Sikre kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene oppleves som harmoniske og sikre. Detaljforbedringer på mange fronter er årsak til dette. Selve rammen er bredere enn på “gamle” Actros. Det i seg selv gir bredere innfesting av fjærene og økt stabilitet. Bakakselen på toakslede trekkvogner har nå fire luftbelger mot tidligere to. I tillegg har triangelstaget som holder bakakselen på plass, fått en litt annen utfordring og er innfestet lenger bak på akselklokka. Dette gjør at bakakselen hjelper forakselen å styre riktig gjennom kurvene. Styringen av forakselen er selvsagt nøye tilpasset dette. Man merker ikke noe spesielt til dette under kjøringen, bortsett fra at bilen går som på skinner, uansett veiens beskaffenhet.

Billigere og dyrere

Daimler utførte selv en sammenlignende drivstofftest på “gammel” Actros 1844 Euro 5 og ny Actros 1845 i Euro 5 og Euro 6-utførelse i sommer. Nye Actros brukte mindre drivstoff enn sin forgjenger både med Euro 5 og Euro 6-motor. Samtidig ble det avdekket det man antok på forhånd, nemlig at Euro 6-motoren bruker litt mer drivstoff enn tilsvarende motor i Euro 5-utførelse i ellers likt utstyrt kjøretøy. Riktignok bruker Euro 6-motoren litt mindre AdBlue (fordi Euro 6-motoren i tillegg til SCR også har eksosresirkulering – EGR), men det oppveier ikke for det økte dieselforbruket.

Ingen land har signalisert at Euro 6 vil gi avgiftslettelse. Bileiere har altså ingen gulrot å strekke seg mot for å gå over til Euro 6 før disse avgasskravene trer i kraft. Heller tvert om; en Euro 6-motor koster anslagsvis 100.000 – 120.000 kroner mer enn en tilsvarende Euro 5-motor. For øyeblikket ser det altså ut til at potensielle kunder på ny Actros bør handle bil mens Euro 5 fortsatt kan selges. For biler allerede i produksjon, og nye Actros er nettopp gått i ordinær produksjon, har man frist på seg ut 2013.