Intet nett, ingen logistikk

- Alt vi driver med skjer online og i sanntid. Dermed er nedetid uaktuelt, sier Subaru-sjef Leif Madsberg.

Publisert Sist oppdatert

Legg merke til den svarte, lille boksen øverst i bildet til høyre. Den er omgitt av 60.000 Subaru-deler som praktisk talt er verdiløse uten signaler fra denne. Antennen er en av åtte som sørger for at hver centimeter i Subarus 2300 m2 store lager er online til enhver tid.

Subaru Norge i Nittedal la for ni måneder om fra gamle metoder til avansert ERP-system (Peritus) og trådløse hånd- (Datalogic ELF) og truckterminaler (LXE).

- Det har vært en suksess. De ansatte er fornøyd, vi jobber betydelig mer effektivt og vi selger flere deler, sier finansdirektør Leif Madsberg i Subaru.

Må være online

Selskapet server 54 Subaru-forhandlere. Totalt er det 33 ansatte, hvorav syv på lager og varemottak. Omsetningen er på ca. 540 millioner kroner.

Hurtig betjening av ettermarkedet er avgjørende for bilimportører. Hos Subaru registreres alle bevegelser i verdikjeden nå i sanntid. Dermed er det avgjørende å være online til enhver tid.

Til å etablere trådløst nettverk hentet Peritus og Subaru inn BarCom Labelling.

- Lageret her på Skytta er bevegelig, og for å drive effektiv datafangst må man være online i hver eneste krik og krok, sier servicekonsulent Øyvind Solli i BarCom.

«Klassisk lager»

Etter nitid måling og lokasjonsanalyse endte BarCom opp med å installere åtte 2,4 gigahertz antenner, i et Cisco-basert system.

- Dette er et klassisk lager, med betongvegger og mye metall både i hyller og deler. Det innebærer flere mulige signalsperrer og forstyrrelser som vi må ta hold for, sier Solli.

Håndterminalene til Subaru har ingen offline-funksjon og arbeidet stopper således om nettet er nede. Til nå har det gått veldig bra:

- Vi har praktisk talt ikke hatt nedetid siden vi etablerte det nye systemet, konkluderer Madsberg.

Nå skal Subaru optimalisere ytterligere, denne gang med å installere vareheiser.