
Aggreko «straddlet» først
EGERSUND: "Dette ser man ikke hver dag", tenker nok mange som passerer tomta til Aggreko langs E39 utenfor Egersund. Det stemmer, for utleiebedriften er den første her i landet, og blant de første i verden, som tar i bruk Combilifts straddle carrier.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Aggreko er verdens ledende leverandør av midlertidig strøm og kjøleløsninger. Det var for eksempel dette selskapets aggregater som sørget for et spektakulært show i Telenor Arena under Melodi Grand Prix for et par år siden, og det er de som vil forsyne London-OL med strøm til sommeren.
Selskapet, som ble etablert i Nederland i 1962, har vært representert i Norge i rundt 40 år. Her er de representert med to avdelinger, i Skjetten og Egersund.
Olje og gass
Det er vestlands-avdelingen som har mest å gjøre, ikke minst takket være olje- og gassnæringen i Nordsjøen.
- Vi leverer mye strøm til olje- og skipsindustrien samt en del til landbasert industri, forteller Ove Fauskanger, Area Manager Nordic i Aggreko. Aggregatflåten flyter fritt rundt i Aggrekos verdensomspennende nettverk bestående av 140 kontorer.
Straddle carrier
I disse dager er det nøyaktig to år siden Combilifts straddle carrier ble presentert i Irland, samme dag som askeskyen på Island lammet luftfarten i Europa. Materialhåndteringsmaskinen vi fikk se var utviklet i samarbeid med nettopp Aggreko. Helt spesifikt for enkel interntransport av container-aggregater ved fabrikken i Skottland. Aggregat-giganten er truckprodusentens klart største kunde for disse spesialmaskinene som har en løftekapasitet på inntil 35 tonn.
Nå har den første spesialmaskinene også ankommet norsk jord. Her benyttes den hovedsakelig til interntransport av 20-fots containere på rundt 19 tonn som rommer strømaggregater på 1 megawatt.
Teleskopfunksjon
Straddle carrieren har teleskopfunksjon som gjør at den kan løfte to containere av gangen dersom totalvekten ikke overstiger 35 tonn. De fire festekablene festes til containeren med twist-locks. Disse må maskinføreren selv ut og feste manuelt (i motsetning til andre tradisjonelle straddle carriers der tilkoblingen skjer automatisk fra førerkabinen). Festekablene strammes så til fra førerkabinen, slik at containeren ikke bare skal "henge og slenge".
Å koble fra eller til en container tar et par minutter. Dette er med andre ord ikke en maskin for logistikkintensive operasjoner, for eksempel en travel containerhavn, men til industribedrifter og mindre havner som flytter noen containere nå og da bør den være et godt alternativ.
Vektfordeling
Hos Aggreko i Egersund har man tidligere flyttet containere inn og ut av lageret med traverskraner. Denne jobben kan nå overlates til straddle carrieren. Den er lav nok til å gå inn gjennom lagerporten og kan enkelt ta med seg containere ut. Da MT var på besøk kunne vi med selvsyn se en av de største fordelene med maskinen: Vektfordelingen. Uteområdet er grus, en vanlig containertruck ville dermed ikke hatt mulighet til å operere på dette underlaget. Tyngdepunktet ville blitt altfor mye konsentrert rundt forakselen.
Combilift legger opp til å produsere én straddle carrier i uken. Produksjonen er ordrestyrt og maskinene skreddersys etter kundens ønsker. Man kan derfor i stor grad selv bestemme hvor høy eller bred maskinen skal være. Tre eller fire hjul er også valgfritt, avhengig om det er manøvrering eller vektfordeling som er viktigst for kunden. I Egersund gikk de for en firehjuls-variant, nettopp for å få en optimal vektfordeling. På steder med solid asfaltdekke kan man med fordel gå for en tre-hjuling og få en maskin som er enda mer manøvreringsdyktig.
Viktig utstillingsvindu
Den norske Combilift-importøren, Materialhåndtering AS på Rud, er godt fornøyd med omsider få en norsk referansekunde.
- Klart det er viktig. Dette er en maskin og et konsept man må se før det er aktuelt å investere. At vi nå har en som det er lett å se fra en viktig ferdselsåre er gull verdt for oss. Vi har allerede fått forespørsler fra noen som har sett maskinen, sier en fornøyd Jørund Woll.