Setter transport-kriminaliteten «sjakk matt»

- Det er ikke de utenlandske sjåførene som skal tas. Men derimot det internasjonale nettverk med mafiastruktur.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det understreket Jon Molnes på Schenkers seminar nylig med fokus på fremtidens logistikkutfordringer.

Den tidligere politimannen leder den nye krimenheten i Statens vegvesen, en enhet for å bekjempe organisert transportkriminalitet.

Hint til transportkjøper

Han fremhevet også at det er små straffer og stor mulighet til fortjeneste for organiserte kriminelle som driver lyssky virksomhet.

- En slik situasjon vil alltid tiltrekke seg kriminelle. Nå skal transportkriminaliteten settes i «sjakk matt», sa Molnes.

Han understreket også transportkjøpers bestilleransvar med å være bevisst på hvem en kjøper tjenester av.

Går i dybden

Innen tungtransporten har teknisk manipulering, forfalskninger av førerkort og kompetansebevis for yrkessjåfører pågått lenge. Det samme gjelder å utnytte smutthull i regelverk for å få økonomisk gevinst.

– Det er ikke sjåføren vi først og fremst vil til livs, men transportkriminalitetens bakmenn, understreker Molnes og fortsetter: - Enheten skal ikke være involvert i utekontroller, men vil derimot jobbe med innhenting av informasjon og forme et bak-apparat som kan se grundigere på regelbrudd i trafikken. Vi vil for eksempel kunne gå mer i dybden hvis det avdekkes forhold som brudd på kjøre- og hviletid og ulovlig kabotasje. Dette gir oss større mulighet til å se på historikken til det aktuelle selskapet i stedet for å bare straffe sjåføren, sier Molnes.

Det er etablert egen tipstjeneste om juks, svindel og kriminelle handlinger. Send epost til: krimtips@vegvesen.no

 

Powered by Labrador CMS