– Dette er bare stort

Det sier marked og kommunikasjonsdirektør Ole A. Hagen i PostNord etter at Jernbanereformen ble vedtatt i Stortinget 15. juni.

Publisert Sist oppdatert

PostNord har vært stor tilhenger av den nye reformen, som forhåpentligvis gir en bedre hverdag for godstransportører.

Styrket rolle

Ifølge reformen skal jernbanens rolle i transportsystemet styrkes. Økte bevilgninger og bedre organisering skal gjøre jernbanen til en sentral løsning for fremtidens transportbehov. Gjennom Jernbanereformen skal ansvaret fordeles bedre.

- Jeg er godt fornøyd med det store, positive engasjementet som jernbanemiljøet har vist i arbeidet med en reform, sier Hagen.

Liker farten

Hagen som også er styreleder i NHO Logistikk og Transport kommenterer videre:

- Det har skjedd mer i Samferdselsdepartementet de siste to årene enn siden 1960-tallet. Og vi liker farten det legges opp til. Det har stor betydning å korte ned planleggingstiden og at vi får forutsigbarhet. La oss bare håpe at Jernbanereformen setter fart på gods-Norge igjen. Dette er sårt tiltrengt, og vi i PostNord er store tilhengere av tog, det er den mest lønnsomme og ikke minst miljøvennlige måten å transportere en vare på. 

På like vilkår 

9. juni vedtok Stortinget den nye postloven. 

– Dette betyr fri postkonkurranse i Norge og konkurranse på like vilkår, sier Hagen.

EUs tredje postdirektiv og den nye postloven innebærer fri konkurranse på levering av alle brev og pakker. Hittil har det vært fri konkurranse for pakker og brev over 50 gram, mens Posten Norge har hatt enerett på å levere brev med vekt inntil 50 gram. Dette blir nå opphevet.