Widerøes flyfrakt omfatter selvsagt kofferter, men også alt fra blod og reservedeler, til kongekrabber og levende dyr.
Widerøes flyfrakt omfatter selvsagt kofferter, men også alt fra blod og reservedeler, til kongekrabber og levende dyr.

Topper flyfrakt-digitaliseringen

Widerøe-frakten går inn i en ny tid med økt fokus på digitalisering. Det gjelder både i salg av fraktkapasitet, og interne prosesser.

Publisert

- Vi kan bare erkjenne at vi har hengt litt etter resten av feltet, men vi har nå startet på den reisen, forteller Widerøes ferske flyfraktsjef, Thomas Lone, til Transport Inside.

Lone har overtatt rollen som fraktsjef i Widerøe etter Svein Visdal, og som ved årsskiftet gikk over i pensjonistenes rekker etter 37 år i Widerøe.

- I tillegg fokuserer vi på automatisering av flere prosesser innen fraktkjeden, og datautveksling mellom de forskjellige aktørene i kjeden, forteller Lone som kom til Widerøe etter nærmere 11 år i IT-bransjen.

Han har utdanning i økonomi og statistikk.

Grep sjansen 

Widerøes ferske flyfraktsjef, Thomas Lone, topper flyfrakt-digitaliseringen.
Widerøes ferske flyfraktsjef, Thomas Lone, topper flyfrakt-digitaliseringen.

– Dette er ikke direkte logistikk-relatert, men jeg er mer enn gjennomsnittlig interessert i flybransjen. Når denne muligheten dukket opp, så var det en mulighet jeg måtte gripe, forteller han til TI.

Lone understreker at hans inntreden i Widerøe betyr økt fokus på digitalisering av fraktområdet. Det gjelder både i forhold til salg av fraktkapasitet og interne prosesser.

- Vi kan bare erkjenne at vi har hengt litt etter resten av feltet, men vi har nå startet på den reisen, sier han.

Den nye flyfraktsjefen har allerede etablert en plattform for booking av frakt på Widerøes rutenett.

Digitaliserer lastedriften

Før jul inngikk Widerøe avtale med programvarefirmaet e-cargoware for å digitalisere lastedriften.

Flyselskapet, som betjener 42 nasjonale og 9 internasjonale destinasjoner, lanserer programvaren første kvartal i år.

- Etter å ha skannet markedet for et brukervennlig og moderne lastesystem, gleder jeg meg over å ha valgt e-cargowares skybaserte plattform, sier Lone.

Løsningen er API-basert og er enkel å implementere, - noe, som ifølge flyfraktsjefen, er et sentralt krav for interessenter og interne IT-systemer.

- Dette vil gi agentene og speditørene tilgang til hele rutenettet vårt, med gjennomsiktig prisfastsetting og live sporing av flylast, fremhever Lone.

Flynerd

Fly-nerden Thomas Lone var med på å starte Flypodden, Norges eneste og største podcast på norsk om bransjen.

Her dekkes alt innen flybransjen med et humoristisk og vennlig skråblikk.

- Jeg valgte å trekke meg ut av Flypodden, da jeg ble engasjert i Widerøe. Følte det var mest ryddig, sier Lone.

Mye rart i flybuken

Widerøe har mye mer spennende om bord enn bare passasjerer. I flybuken ligger alt fra blod og reservedeler, til kongekrabber og levende dyr.

Flyselskapet har rundt omtrent 450 daglige avganger med gods til vårt langstrakte land.

Uten Widerøes frakt ville store deler av næringslivet i utkant-Norge hatt problemer med lønnsomheten.