20 kasser med totalt 1000 gullbarrer om bord på et Boeing 737 lastefly.
20 kasser med totalt 1000 gullbarrer om bord på et Boeing 737 lastefly.

Her ligger verdier for seks milliarder

Les historien om tidenes trolig mest verdifulle flylast.

Publisert

Da andre verdenskrig brøt ut som følge av Tysklands angrep på Polen 1. september 1939, handlet polske myndigheter raskt. De fikk transportert vekk landets gullreserver, som etter en lang reise via Romania, Tyrkia, Nord-Afrika, Frankrike og Vest-Afrika endte i henholdsvis New York, Ottawa og London.

I høst har de polske gullbarrene i London blitt hentet hjem til Polen, via superhemmelige flytransporter organisert av G4S International Logistics. Totalt åtte transporter med 1000 gullbarrer hver, ble fløyet fra London til to ulike flyplasser i Polen. Alt topphemmelig, selvsagt.

Det siste flyet landet i Polen tidlig om morgenen 22. november. Operasjonen gikk som planlagt og totalt ble gull for rundt 46 milliarder kroner transportert «hjem» til Polen.

Lasten var totalt på 100 tonn gull, fordelt på 8000 gullbarrer. Hver gullbarre veide 12,5 kilo. Verdien per fly var i underkant av seks milliarder kroner

Etter at gullet kom fram ble det nøye telt og veid. Her var det ikke akseptabelt med svinn …
Etter at gullet kom fram ble det nøye telt og veid. Her var det ikke akseptabelt med svinn …

Nå er gullbarrene trygt lagret på hemmelige adresser for Narodowy Bank Polski, landets sentralbank.

– Operasjonen med å transportere 100 tonn polsk gull har blitt perfekt gjennomført og fullført. Gullbarrene har blitt trygt plassert i NBP-hvelvene, sier professor Adam Glapiński, president i den polske sentralbanken, i en pressemelding.

Gullet er nå trygt forvart i den polske sentralbankens hemmelige hvelv.
Gullet er nå trygt forvart i den polske sentralbankens hemmelige hvelv.