• Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Meny

  • Lager
  • It og supply chain
  • Godstransport
  • Mtvarebil.no
  • Stilling ledig

Økte krav må møtes med økt profesjonalisering

Norske transportbedrifter møter stadig flere krav – både fra samfunnet og kunder.

Takk for læringa – på dokkers vakt!

Et møte med norske helsemennesker har gitt meg en lærekurve jeg ikke trodde var mulig. Og som kanskje handler om samhandling og medstridende interesser. Og muligens rokker litt ved de tradisjonelle konkurransebegrepenes betydning.

Løsning i sikte for Vestkorridoren?

I skrivende stund kan det se ut som om det er flertall i Stortinget for utbygging av E18, og dermed løsning på de store trafikale problemene i Vestkorridoren. Det er strekningen Lysaker–Ramstadsletta i Bærum som nå er til behandling i Stortinget.

Vi er alle i samme båt

Koronaviruset har ikke bare stengt ned hele samfunn og stater; pandemien har sannsynligvis også endret måten vi tenker rundt handel og transport fremover. Verden er i forandring, men hva slags endring står vi overfor på andre siden av krisen?

Forbered oppturen!

Ingen var godt nok forberedt på det som traff oss, og vi er midt i nedturen. Krisehåndtering, tiltakspakker og viktigst selvsagt; hvordan behandle de som er syke og samtidig unngå at flere blir en del av den triste statistikken.

Transportpolitisk korona-fokus

Mitt bidrag i denne spalten denne gangen skulle egentlig dreie seg om arbeidet med neste Nasjonal transportplan (NTP).

Godstogets impotente elskere hjelper ikke – selskapene må gjøre det selv

Denne gangen heier jeg på CargoNet spesielt – og jernbanen som transportform for gods generelt.

Effektiv håndheving fra dag én når de europeiske transportreglene strammes inn!

For omtrent to og et halvt år siden lanserte EU-kommisjonen en rekke kontroversielle forslag i den såkalte Mobilitetspakke 1, som skapte sterke reaksjoner da de ble kjent.

Bort med de useriøse transportørene

«For det første vil jeg takke deg for den profesjonelle jobben du gjør. Du har reddet mitt og andres liv». Dette sto i et håndskrevet brev som kontrollør Bjørn Uno Rogneby i Statens vegvesen fikk fra en utenlandsk lastebilsjåfør som for en tid tilbake ble stanset i kontroll.

Fremtidens havner

Arnt-Einar Litsheim i Norske Havner tenker høyt om hvordan norske havner vil se ut de neste tiårene i denne kommentaren.

Klimaet er taperen når regjeringen lar det beste bli det godes fiende

Retur på retur?

Vi vil jo berge kloden vår og det er et sammensurium av tiltak som må til. Mye handler om politisk vilje, statsledere og aktivister. Noen har introdusert skam og det blir det mye krangel av. Men vi må finne nye gode løsninger fremfor å skamme oss over de gamle. Alt som ikke er spist, for gammelt, ikke virker eller er blitt umoderne er en klimaversting når det kastes. Kan vi bli bedre på returer, eller enda bedre; redusere eller unngå dem? Selv med en form for vekst? Med enda mer nytenking, ingeniørkunst og samhandling?

Nå er vi over i drift

2. juli åpnet vi vår første ferdige veistrekning, E18 Tvedestrand – Arendal. Det var en milepæl og utvilsomt en stor dag. Nå skal vi skape nytte for trafikanten og økte verdier for samfunnet. Det er et stort ansvar.

Bompenger til besvær

Hvem hadde vel trodd at samferdselsspørsmål skulle prege årets kommune- og fylkestingsvalgkamp, men slik ble det altså. Det som ofte blir kalt bompengeopprøret eller bompengekrisa rullet opp mange interessante debatter.

Nord-Norgebanen, E39 og andre drømmerier

Det har vært mye debatt i sommer om behov for ny Nord-Norge bane fra Fauske til Tromsø, endog helt til Kirkenes. En foreløpig kalkyle for ny bane fra Fauske til Tromsø er beregnet til 120-150 mrd kroner. Det er omtrent det samme som prisen ble beregnet for høyhastighetsbane Oslo-Trondheim for noen år siden. Samme pris ble satt for hver av strekningene Oslo-Bergen og Oslo-Stavanger.

Norge og Europa – havnenes plass i transportsystemet

Nylig vedtok Stortinget en ny havne- og farvannslov. Selv om regjeringen ønsket en liberalisering av reglene for å hente utbytte fra havnekapitalen, valgte Transport- og kommunikasjonskomiteen på Stortinget å stramme dette betraktelig inn. Dermed ble det mer i tråd med det opprinnelige forslaget fra Havnelovutvalget som ble nedsatt i 2016. Videre ble dagens ansvarsfordeling i farvann i stor grad videreført, selv om anløpsavgiften ble omdøpt til farvannsavgift. Norske Havner og andre maritime organisasjoner har vært sentrale aktører for å få et regelverk som er godt tilpasset havnene.

NLF ønsker bærekraftig transport

Fram mot 2030 vil mengden gods som skal fraktes på norske veier øke kraftig, uansett om man når de politiske målene for overføring fra vei til sjø og bane eller ikke. Samtidig forplikter Paris-avtalen norsk transportsektor til å kutte sine utslipp med 40% sammenlignet med 1990-nivå i samme tidsrom. Dette er et formidabelt arbeid, som ikke kan løses uten at næringslivet gis nye, solide verktøy for å ta fatt på oppgaven.

Med verdens øyne rettet mot seg

Som bærekraftig verdikjedespesialist har hun fått verdens øyne rettet mot seg. Hun stikker da også stadig frem haken i logistikkverdenen.

Nei takk, begge deler!

Vi er ved et veiskille. Og den bærekraftige veien er ikke så godt skilta. Men noen kjennetegn kan vi se, og noen flere kan vi lage sammen, sammen med ungdommen. Men det er vanskelig, og det er noen store dilemma på veien der vi ikke kan gjøre som Peer Gynt; å gå utenom. Og logistikk er i kjerna av det hele.

Arbeidslivskriminalitet utfordrer oss

Vi ser stadig flere og mer alvorlige brudd på arbeidslivsbestemmelsene. En rekke store offentlige byggherrer har måttet rydde opp i forhold som både har vært lovstridige og moralsk forkastelige.

Tiltak for tryggere vegtransport

Våren med fuglekvitter, bjørkeløv og markblomster er her for fullt. Likevel bør vi ikke glemme det som skjer hver vinter, nemlig at en rekke vogntog kjører seg fast eller kjører av vegen. Enten fordi bilene ikke er skodd for norske vinterforhold eller fordi sjåførene ikke har nødvendige ferdigheter til å kjøre på vinterveger - eller en kombinasjon av dette.

Regjeringa bind landet tettare saman

Regjeringas satsing på samferdsel fortsetter. Vi byggjer vegar i eit tempo som aldri før, legg til rette for sjøtransporten, har ei historisk satsing på jernbane, og vi sikrar eit godt flytilbod i distrikta.

Gammeldagse fraktbrev muliggjør kriminalitet

Med jevne mellomrom får vi tilbakemeldinger fra kontrollører i Statens vegvesen om feil og mangler ved systemet de selv er satt i tjeneste for å håndheve og opprettholde. Dette kan handle om mangelfullt regelverk, egen organisasjon eller sviktende oppfølging hos politi/påtalemyndighet og domstolene. Et økende antall handler om fraktbrev knyttet til transport utført av utenlandske aktører i Norge.

Å få skinnetransporten til å skinne

I 2015 mottok regjeringen en rapport om utviklingen i godstransportmarkedene. Rapporten er klar på at det er fullt mulig å overføre gods fra vei til både jernbane og sjø, men da må tiltak iverksettes.

Veien er målet

Påska er over, og heldigvis brakte den fram både gamle minner og nye opplevelser og refleksjoner om både dette og hint. «Veien er målet» har mange sagt, jeg husker best når Vegard Ulvang beskrev hvordan dette illustrerte hans prosess fram mot olympisk gull. Men uttrykket kan bety så mye, og for oss logistikere kan det jo bety noe helt konkret!

Delingsøkonomi i logistikkbransjen

Selve fundamentet i DHL er bygd på delingsøkonomi.

Hårete mål mangler gjennomføringsplan

Det er ikke småtteri Stortinget har vedtatt når det gjelder miljømål for Norges transportmidler. Se bare:

Vinn eller forsvinn?

Like konkurransevilkår i transportnæringen er et av NLFs mest grunnleggende mål. Skal man ha et sunt og velfungerende marked er dette en forutsetning. Det innebærer at alle som frakter gods på norske veier skal være underlagt samme regelverk, og videre at dette regelverket kontrolleres og sanksjoneres på en effektiv måte.

Milliardkontrakten som ble avlyst

20. november kunngjorde Nye Veier at konkurransen for å bygge ny E39 fra Kristiansand vest til Mandal øst, en kontrakt til en verdi på 3,6 milliarder norske kroner, er avlyst. Nye Veier hadde definert et selvpålagt krav om at minimum tre og maksimum fem tilbydere skulle være med videre inn i prosessen fram mot det endelige valget av entreprenør.

Mer gods på sjøen

Som ny transportpolitisk talsmann for Arbeiderpartiet blir det fremover en fornøyelse å dele noen tanker med leserne om aktuelle temaer innen transport og logistikk.

Statens godsstrategi: Hvorfor mangler vi gjennomføringsevne?

Vi har lagt bak oss fire NTP-år hvor et av de viktige punktene var at det offentlige måtte samle mer kunnskap om godstransport på land, sjø og tog. Det resulterte i den såkalte NTP Godsanalyse, et omfangsrikt dokument som attpåtil fikk mange underrapporter. Godsanalysen skulle føre fram til en ny godsstrategi for landet og den skulle beskrives i den nye NTP 2018-2029.

Transport Inside 7 - 2017

Transport Inside 6 - 2017

Transport Inside 5 - 2017

Transport Inside 4 -2017

Transport Inside 3 -2017

Tranmsport Inside 2 - 2017

Transport Inside 21 - 2016

Transport Inside 22 - 2016

Transport Inside 20 - 2016

Transport Inside 19 - 2016

Transport Inside 18 - 2016

Transport Inside 17 - 2016

Transport Inside 15 - 2016

Transport Inside 14 - 2016

Transport Inside 12 - 2016

Transport Inside 11 - 2016

Transport Inside 10 - 2016

Transport Inside 9 - 2016

Transport Inside 8 - 2016

Transport Inside 7 - 2016

Transport Inside 6 - 2016

Transport Inside 5 - 2016

Transport Inside 4 - 2016

Transport Inside 3 - 2016

Transport Inside 2 - 2016

Transport Inside 1 - 2016

Transport Inside 23 - 2015

Transport Inside 22 - 2015

Transport Inside 21 - 2015

Transport Inside 20 - 2015

.

Transport Inside 19 - 2015

Redaktør:
Øyvind Ludt

Ansvarlig redaktør:
Thomas Witsø-Bjølmer

Salgssjef:
Kenneth Johnsen

Selger:
Finn Mobæk

Selger:
Trine Johannessen


All journalistikk er basert på Vær varsom-plakaten og Redaktørplakaten

Besøksadresse:
Sofiemyrveien 6D
1412 Sofiemyr

Redaksjon:
[email protected]

(+47) 66 82 21 21

Postadresse:
Postboks 11
1411 Kolbotn

Salg:
[email protected]

Annonsering

Tips oss

Personvernerklæring