SJEFEN: Pål Johannesen i EM Distribusjon har spesialisert seg på 3,5-tonns varebiler.

Fleksibilitet er nøkkelen

FØRDE: Med et bredt utvalg av ulike 3,5-tonns varebiler i bilparken, har EM Distribusjon AS mulighet til å utføre de aller fleste typer oppdrag.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

UTLEIE: Det blir mye kjøring for utleieselskaper, da er det praktisk med en kran som kan løfte utstyret rett på plass.

Pål Johannesen i EM Distribusjon (EMD), forteller at selskapet har hele 49 biler i parken, og de aller fleste er 3,5-tonnere. Etter at han i 2007/2008 kjøpte sin første brukte Mercedes-Benz Sprinter, har han ikke sett seg tilbake, og denne modellen har også vært et klart førstevalg.

- Bilene holder godt og tåler påkjenningen de blir utsatt for her på vestlandsveiene, sier Johannesen.

Nå slår imidlertid æraen med Sprintere sprekker. Leveringssituasjonen har tvunget frem endringer, slik at det nå også er noen VW Crafter, MAN TGE og en Renault Master i bilparken som stadig utvides. EMD kjører bilene i tre år, og da har de gjerne gått drøyt 200.000 km.

For å møte en økende etterspørsel etter utslippsfri transport, har selskapet også fire nye 8-pallers eTransit i bestilling. Disse skal ankomme sommeren 2022.

Transport
siden 1994

  • Pål startet opp et enkeltmannsforetak i 1994 med en Toyota Hiace etter at han var ferdig utdannet transportøkonom ved høyskolen i Molde. Den første kunden var et bakeri i Førde som fremdeles står på kundelisten den dag i dag.
  • I 2001 fikk han med sin bror Even Michael Nordstrøm. Samtidig ble EM Budbil stiftet. De hadde på den tiden en rekke både små og store biler, med en fellesnevner at de var gamle og dyre i drift.
  • I 2008 kjøpte Pål den første brukte Sprinteren.
  • I 2009 ble den første nye Sprinteren kjøpt inn. Pål har ikke tall på hvor mange Sprintere det har blitt siden, men han berømmer bilene, og sier de tåler dårlige vestlandsveier. I en lang periode var det kun Sprintere som ble kjøpt inn, men den siste tiden har leveransesituasjonen gjort sitt til at det nå også er VW Crafter, MAN TGE og Renault Master i bilparken.
  • I 2013 ble dagens selskap, EM Distribusjon AS, stiftet og selskapet utvider stadig og på flere områder.
  • I dag har selskapet ansatte mellom 18 og 70+, og nærmere 50 biler i parken.

Ulike påbygg

For å løse ulike transportoppdrag, er det også et vidt spekter ulike påbyggsløsninger på bilene til EMD. Her finner vi skappåbygg med bakløfter, planbiler, kjølebiler, biltransportere og kranbiler, for å nevne noen varianter.

Blant annet kranbilene er allsidige og gjør at mange oppdrag kan utføres med mindre biler enn det som er vanlig. I Bergensområdet kjører selskapet for mange av de som driver med utleie av maskiner og utstyr. Mange av disse oppdragene medfører kraning av lettere utstyr, men som kan utføres med en smidigere 3,5-tonns bil.

Nå i korona-perioden har selskapet også stått for utkjøring av vaksiner i enkelte områder, da var det nyttig å ha mindre varebiler med kjøleaggregat i parken for å få denne transporten, forteller Johannesen.

Større biler

TYNGRE: En av selskapets siste anskaffelser, en Renault T380 distribusjonsbil.

Tidligere hadde selskapet noen større biler, men de fant ut at det var bedre å spesialisere seg på 3,5-tonnsklassen. Den siste tiden har imidlertid noen større biler igjen funnet veien inn i parken til EMD. Blant annet en trekkvogn som går fast mellom Bergen og Lærdal, samt et par distribusjonsbiler. I tillegg er ytterligere to tyngre biler i bestilling. Blant annet skal en 8-pallers varebil som daglig går i rute over fjellet mellom Øst- og Vestlandet, erstattes med en større bil.

Ønsker strengere regler velkommen

- Hva tenker du om forslagene til innstramminger i kjøre- og hviletider som det jobbes med i EU?

GARDINTAK: Gardintaket er både lett og praktisk når det skal fraktes høye gjenstander som toaletter og lignende.

- Jeg ønsker strengere regelverk velkommen. Vi har allerede fartsskriver i alle biler med hengerfeste, slik at vi allerede er vant til å følge disse reglene. Det vil kanskje være med på å rydde opp i en del useriøse aktører i bransjen. Dette vil nok medføre at enkelte priser må økes, for eksempel så vil man kanskje bli nødt til å sende to sjåfører på enkelte ekspressoppdrag. Det vil også sørge for at noen av de store utenlandske selskapene, som det kan virke som i dag spekulerer i å kjøre med litt overlast og én sjåfør på lange distanser, må legge om forretningsmodellen for å tilfredsstille lovverket, sier Johannesen.

Førerne med på å bestemme

DOBBELTKABIN: En 2021-modell Sprinter med dobbeltcabin og kran er et sjeldent syn på Norske veier.

EMD har i dag seks løyver, noe som er nødvendig for mye av kjøringen med bil og henger, samt for tungbilene. I tillegg er ytterligere fire løyver i anmarsj. Johannesen ser også for seg at det kan komme et «løyve-light»-regelverk for 3,5-tonnere, da vil man kunne rydde ytterligere i denne bransjen. Selskapet gjør sitt beste for å holde seg innenfor reglene, og sørger for at alle nyansatte sjåfører kjører et par uker med en fadder for å kvalitetssikre at de holder seg til vektregler, samt sørger for forsvarlig sikring av godset. I tillegg har selskapet en egen HMS-app til hjelp for å huske på at alle nødvendige elementer gjennomgås under opplæringen.

SIDEÅPNING: Hel sideåpning er heller ikke dagligdags for denne typen biler.

Det er i likhet med signalene fra hele transportbransjen, også en utfordring for EMD å skaffe nok sjåfører. Men når de først finner seg til rette i selskapet, blir de gjerne lenge. I dag har selskapet flere ansatte som har vært med i 10-15 år, men det er en kontinuerlig prosess å rekruttere nye. For å gjøre jobben litt mer attraktiv, får sjåførene ofte delta i kjøpsprosessen av de nye bilene, og får velge litt ekstrautstyr som lys og felger. I tillegg har alle sjåførene ansvar for at bilene til enhver tid er riktig utrustet, og kan for eksempel bestemme selv når det er på tide å bytte dekk.

- Det er veldig mange av 3,5-tonnerene med bakløfter som har minimalt med lastekapasitet. Vi har derfor forsket mye i å velge riktige påbygg med riktig utstyr, for å få mest mulig nyttelast. Det går stort sett bra, men noen kunder slurver litt med at oppgitt vekt og den faktiske vekten på lasten ikke stemmer helt overens. Sjåførene kjenner imidlertid fort på bilen om det er for mye avvik, og om de må ta grep, avslutter Johannesen.

Powered by Labrador CMS