LADEBONANZA: Ladecontainer eller boostcharger, kall det hva du vil, men Nordic Booster ble imponert over Scanias nye elbiler som tok imot 300 kW på flat kurve.

65 kW og fem elektriske lastebiler

På «banen» der Scania Winter arrangeres er det kun 65 kilowatt tilgjengelig, så hvordan man skulle klare å lade opp fem batterielektriske lastebiler hver dag i fire uker?

Publisert

Dette ble tidlig en utfordring som måtte løses på flystripa utenfor Trysil. Det positive er at det er en problemstilling som kan overføres til det virkelige liv for mange lastebileiere som skal eller har tatt steget inn i en relativt fersk el-lastebil-verden uten noen god infrastruktur.

På Trysil kom løsningen fra Nordic Booster som tok med seg én booster. Jannik Stanger som er CTO og en av gründerne i Lillestrøm-selskapet, beskriver Trysil-ladingen som en typisk utfordring for bransjen og et godt eksempel på hvordan det kan løses.

– Om man skulle ladet på 65 kW ville det jo ta mellom 8 til 10 timer for én bil, forklarer han.

Enkelt forklart er at deres boostcharger egentlig to hurtigladere i ett skrog med et batteri på 600 kWt. Og om du ganger 65 kW med 24 timer så får du 1500 kWt som jo er en hel del. Det ble fordelt på de fem el-lastebilene som fikk fra 200 til 400 kWt per dag.

300 kW flat kurve

– Både Avinor- og Asko-bilen ladet med 300 kW på en flat kurve, det var skikkelig kult å se for før første gang og det er kun Scania, som kan motta så høy ladeeffekt foreløpig.

En sånn boostcharger løser problemet med å etablere en hurtigladestasjon og kompenserer for manglende netteffekt. Den passer godt inn som midlertidig ladestasjon og som ladepunkt på et depot, inntil noe permanent skal installeres.

– Det som vil lønne seg er om fire til seks aktører med en el-lastebil hver seg slår seg sammen om en slik stasjon for å dele på kostnaden. Har du to biler alene, blir en slik stasjon fort for dyr.

Akershus Energi

Akershus Energi har akkurat kjøpt 40 prosent av Nordic Booster og de har også etablert en utleietjeneste. På kundesiden er det en rekke utleieaktørene, men også sluttkunder på speditørsiden og entreprenørsiden kommer stadig til. Vi er jo en produsent, så vi designer produserer alt selv i tillegg til at vi sørger for service og problemløsning, minner Stanger om.

Powered by Labrador CMS