
Akseptabel rekkevidde på vinterføre
OSLORUNDEN: Vi var spent på hvor mye mer strøm Mercedes-Benz eVito brukte vinterstid, sammenlignet med da vi kjørte Long Range-versjonen på Oslorunden tidligere i varmere vær.
Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.
Etter at eVito kom med større batteri (66 kW med 60 kW
utnyttbar kapasitet), har den fått langt bedre rekkevidde enn første generasjon og dermed blitt mer aktuell for
flere kunder. Vi ønsket derfor å se hvilken påvirkning vinteren hadde på
energiforbruket. Med oppgitt rekkevidde på 259 km på bilen vi hadde til disposisjon i vinter, var vi spent på om det ville være tilstrekkelig for å komme rundt vår 200
km lange Oslorunde. Som vanlig lastet vi bilen med ca. 60% av lovlig
tillatt nyttelast, og bilen veide 2980 kg på testrunden.
Kan det gå?
Uken vi hadde eVito til rådighet var det meldt mildvær i Osloområdet. Vi kjørte derfor testen om kvelden på den kjøligste dagen i temperaturer fra 0°C til -2,5°C. Det fulgte også med ganske kraftig snøvær den første delen av testrunden, noe som absolutt ikke var positivt for forbrukstallene. Det var derfor med stor spenning vi dro avgårde, men hadde for sikkerhets skyld avtalt med en av husets redaktører som sto klar til å «redde oss» dersom vi skulle kjøre oss tomme for strøm.
Mercedes-Benz eVito
Motor, type | Elektrisk |
Maks. effekt | 85 kW / 116 hk |
Maks. dreiemoment | 360 Nm |
Oppgitt blandet forbruk / 100 km | 23 kWh |
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) | 259 km |
Batterikapasitet, tilgjengelig | 60 kWh |
AC ladeeffekt | 11 kw |
Ladetid | 6,5 timer |
DC Hurtigladerkapasitet | 80 kW |
Ladetid 10-100% | 35 minutter |
Kjørerute | 200 km |
Totalt drivstofforbruk | 56,4 kWt |
Drivstofforbruk/mil | 2,82 kWt (2,62 kWt**) |
Gjennomsnittshastighet | 54 km/t |
Drivhjul | Forhjul |
Dekk | Nokian Hakkapeliita CR4 225/55R 17C |
Tillatt totalvekt | 3 200 kg |
Veid egenvekt m/fører foraksel / bakaksel | 2520 / 1460 / 1060 kg |
Egenvekt i vognkort | 2431 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1650 / 1750 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 680 kg |
Aktuell vekt i test | 2980 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 5140 / 1928 / 1932 mm |
Akselavstand* | 3200 mm |
Varerom (plan) l / b / h* | 247 / 164 / 130 cm |
Lasteromsvolum | 6,0 m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 20 cm (65 cm høyde) |
Bredde mellom hjulkasser* | 126 cm |
Lastehøyde* | 53 cm |
Dørtype bak | Topphengslet |
Mål bakdør | 135 / 118 cm |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 147 cm |
Lengde nedkant frontrute - bakveg | 172 cm |
Bredde døråpning førerdør | 62 cm |
Lengde på sitteputen i førersetet | 49 cm |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 98 cm |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 60 cm |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 105 cm |
Opplysninger fra importør ** Forbruk i henhold til bilens kjørecomputer.
Ved start viste bilen en rekkevidde på 236 km. Ettersom vi hadde hentet bilen tidligere samme dag, visste vi lite om hvilken historikk bilen hentet beregningene fra. Var det tomkjøring, bykjøring eller fullastet landeveiskjøring? Slik historikk påvirker kalkulasjonen bilen gjør i henhold til rekkevidde.
Snø
Det var ca. null grader og tett snøvær da vi startet, og i tillegg var de første 20 km på motorvei som trekker mye strøm. Det gjorde sitt til at da vi var kom opp på toppen av Gjelleråsen, hadde vi kun 12 km å gå på for å klare den 200 km lange runden. Samtidig viste gjennomsnittsmåleren at vi hadde et forbruk på 30,6 kWt/100 km, noe som tilsa at vi akkurat ikke ville rekke rundt.
Vel oppe på rundens høyeste punkt, Tryvannstårnet, hadde den totale rekkevidden sunket ytterligere til 205 km (kjørt distanse + gjenværende distanse) og et snittforbruk på hele 32,1 kWt. Heldigvis, da vi igjen var nede på E18 ved Vækerø, var totalrekkevidden økt til 219 km. Forbruket viste nå 26,1 kWt/100 km, og i tillegg hadde snøværet lettet noe.
Etter halvkjørt runde hadde vi i henhold til forbruksmåleren et forbruk på 27,9 kWt/100 km og 110 km i rekkevidde, samt 52% batterikapasitet igjen. Da begynte vi å ane at dette kommer til å gå bra. Vel tilbake viste bilen en gjenstående rekkevidde på 13 km, eller 6% batterikapasitet og et snittforbruk på 26,1 kWt/100 km. Dette er nok noe snaut, for med 6% batteri igjen er nemlig forbruket 28,2 kWt/100 km, eller 23% høyere enn oppgitt WLTP-forbruk. Da vi kjørte Long Range-versjonen i høstvær for noen måneder siden, oppnådde vi et forbruk på 23,4 kWt/100 km, eller ganske nøyaktig det oppgitte WLTP-forbruket (med 3200 kg vekt). Vi må derfor si oss relativt fornøyde med resultatet vi oppnådde.
Kjøreopplevelsen

Å kjøre eVito er som å kjøre en standard Vito. Bilen er komfortabel, har god styring og bra fjæring. Det er mer stille i førerhuset, men man merker dekkstøy bedre enn i en konvensjonell varebil. Med vinterdekk er det også både mer støy og større rullemotstand enn eco-dekkene som sitter på de fleste elektriske biler fra fabrikk.
Det vi synes er litt synd i eVito, er at man har spart på infotainmentsystemet slik at det bare er Audio 30 (standard) og Audio 40 som er tilgjengelige. MBUX-systemet som er tilgjengelig i EQV, Sprinter og Citan, er mye bedre og har flere muligheter.
Bilen er utstyrt med tre kjøremodus og hele fem trinn for regenerering. Regenereringen kontrolleres ved hjelp av girskifthendlene bak rattet, noe som gir effektiv utnyttelse av energien dersom man ønsker å jobbe aktivt med regenerering/utrulling over bakketopper, eller utover flater etter bakker.
Varerommet
Lastekapasiteten i eVito er med sine 680 kg noe lavere enn andre biler i klassen. Ofte er disse mellom 750 og 900 kg, enten det er med forbrenningsmotor eller elektrisk drivlinje. eVito har også 20 kg mer nyttelast enn Long Range versjonen, selv om Long Range har 250 kg høyere tillatt totalvekt.
Det er godt med lastsikringsmuligheter i varerommet.





