Volvo FL Electric kan nå få opptil 450 kilometer elektrisk rekkevidde, og kan dermed håndtere svært krevende distribusjonsruter både stille og utslippsfritt.

Øker el-rekkevidden til 450 km

Volvo Trucks introduserer nå nye, kraftigere batterier for sine mellomtunge elektriske lastebiler, som er i stand til å levere økt rekkevidde på inntil 450 kilometer.

Publisert

Fakta

Volvo FL Electric

Drivlinje: Inntil 180 kW

Drivenhet: 1 elektrisk motor

Batteri: 280–565 kWh, 3–6 batterier

Rekkevidde: Inntil 450 km (distribusjon) uten elektromekanisk kraftuttak med 6 batterier

Inntil 280 km (distribusjon) med elektromekanisk kraftuttak med 3 batterier

Volvo FE Electric

Drivlinje: Inntil 225 kW

Drivenhet: 2 elektriske motorer

Batteri: 280–375 kWh, 3–4 batterier

Rekkevidde: Inntil 275 km (distribusjon) uten elektromekanisk kraftuttak med 4 batterier

Inntil 200 km (avfallshåndtering) med elektromekanisk kraftuttak med 4 batterier

Takket være kraftigere batterier i Volvos mellomtunge lastebilserie, Volvo FL og Volvo FE kan kjøretøyene nå oppnå lengre elektrisk rekkevidde.  De nye batteriene har 42 prosent ekstra energikapasitet og resultatet er inntil 450 kilometer total rekkevidde på én lading, opplyser Volvo Trucks i en pressemelding.

Den ekstra energien kan også brukes til oppgaver som krever lange skift med kjøring i byer uten å trenge lading. De forbedrede batteriene sørger for at Volvo FL Electric nå har en rekkevidde på inntil 450 kilometer, mens Volvo FE Electric har en rekkevidde på inntil 275 kilometer.

 De oppdaterte Volvo FL og FE Electric kan bestilles allerede nå, med levering fra høsten 2023.

– Med en rekkevidde på 450 kilometer er det klart for at kundene våre kan erstatte hele flåten av dieseldrevne lastebiler med våre elektriske lastebiler i byene. Volvo FL og Volvo FE Electric produserer minimalt med utslipp og støy, noe som både klimaet, sjåføren og alle som lever og ferdes i byen nyter godt av, sier Jessica Sandström, produktsjef hos Volvo Trucks.

Høyere energitetthet kan også gi høyere lastekapasitet. Hvis oppdragene til kundene tillater kortere rekkevidde kan de derfor øke nyttelasten ved å bestille bilen med færre batterier, med en økning i nyttelast på 500 kg for hvert batteri man ikke trenger.

– For noen kunder er det viktigere med denne ekstra nyttelasten enn å få størst mulig rekkevidde. Vi samarbeider tett med kundene for å finne den beste løsningen, sier Jessica Sandström.

Ved å erstatte en Volvo FL eller Volvo FE dieseldrevet lastebil med en elektrisk utgave som bruker fornybar elektrisitet kan man på en typisk rute kutte omtrent 30 tonn CO2-utslipp hvert år, ifølge tall fra  Volvo Trucks’ Kalkulator for miljøpåvirkning.

Powered by Labrador CMS