Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA, mener myndighetene burde ta mye kraftigere grep for å få fortgang i elektrifiseringen av varebilflåten.
Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA, mener myndighetene burde ta mye kraftigere grep for å få fortgang i elektrifiseringen av varebilflåten.

- Dårligst på varebilstøtte i Europa

Varebilimportøren RSA mener norske myndigheter forsømmer sine klimaforpliktelser siden støtten til kjøp av elektriske varebiler er så lav.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Under Arendalsuka har støtte og insentiver til elektriske varebiler vært et hett tema. Importøren RSA mener nullutslippsmålene i 2025 for el-varebiler kun kan nås dersom varebil-intensiver økes betraktelig, på linje med andre europeiske land.

- For å stimulere til kjøp av elektriske varebiler, trengs det betydelig mer støtte, uttaler Espen Kristoffersen i RSA.

Norge har i stor grad lyktes med å stimulere til en overgang til elektriske personbiler, via solide støtteordninger. Der er vi best i Europa. Men på varebiler er situasjonen en helt annen. Norge har faktisk blant de dårligste støtteordningene i Europa, mener RSA.

Det er vedtatt at det kun skal selges nullutslippsbiler i 2025, mens andelen av elektriske varebiler i dag er på 20 prosent. Med andre ord – det er en lang vei å gå. Dette ble diskutert under onsdagens debatt i Arendalsuka, hvor RSA deltok i panelet.

Redusert støtte

Der ble det tatt opp at Enova har i flere år tilbudt støtte ved kjøp av el-varebiler, og da støtteordningen startet opp fikk majoriteten av modellene på markedet opp mot 50.000 kroner i støtte. De siste årene har støtten blitt kraftig redusert, og mange el-varebiler får i dag langt under 10.000 kroner i støtte. Nesten ingen modeller kvalifiserer til mer enn 20.000 kroner, og noen elektriske varebiler kvalifiseres ikke til støtte i det hele tatt.

Det er langt igjen for å nå utslippsmålene for 2025, og RSA mener det er sjokkerende at Norge ikke egger bedre til rette for å stimulere for økt salg av utslippsfrie varebiler.

- Mens våre naboer i Sverige støtter samtlige kjøp av elektriske varebiler med 70.000 kroner, reduserer Enova støtten og insentivene ved kjøp av elektriske varebiler i Norge kraftig år for år, sier Espen Kristoffersen, Commercial Director New Energy Vehicles i RSA.

Mer støtte i utlandet

RSA oppfordrer norske myndigheter til å se på hva andre land gjør for å stimulere salget. Blant annet i Sverige, hvor gode insentiver og bruksfordeler virkelig fått fart på el-varebilsalget.

Også land som Frankrike, Polen og Tyskland gir støtte for el-varebiler opptil 150.000 kroner.

RSA ønsker å bidra til å nå 2025-målene, men gode intensiver, støtteordninger og bruksfordeler er også viktige virkemidler for å nå disse. Lokale bruksfordeler for el-varebiler er iverksatt for eksempel i Oslo med god effekt som gratis bomring, fordelaktig parkering i sentrum og støtte til infrastruktur.

Et enkelt lokalt virkemiddel som kan bidra positivt til å øke salget av el-varebiler vil være å gi tilgang til el-varebiler i kollektivfelt uten passasjer, også i rushtiden. Dette er et enkelt virkemiddel som kan innføres raskt som vil være positivt for el-varebil-brukere og stimulere til økt salg av el-varebiler i de større byene.

- Enkelte aktører i bilbransjen driver aktiv lobbyvirksomhet med bevisst feilinformasjon om at det ikke er tilgjengelige el-varebiler i markedet. De ønsker selvfølgelig å verne om salget av sine dieselbiler, sier Kristoffersen.

- Fra RSA sin side ønsker vi å få tydelig frem at finnes tilgjengelig biler som dekker stort sett alle behov når det gjelder elektriske vare- og kassebiler, gjennom blant annet RSA sine varemerker BYD og Maxus.

Powered by Labrador CMS