E-handelen er blitt mobil

Mange bruker mobil og nettbrett for å orientere seg før man handler på nett. Men langt færre gjør selve kjøpet på mobilen.

Publisert Sist oppdatert

En ny undersøkelse fra Posten Norge viser at stadig flere nettshopperne foretrekker mobil og nettbrett når de skal finne informasjon om fysiske varer de vil kjøpe. Hele 45 prosent flere enn i fjor oppgir at de bruker mobil og nettbrett til å orientere seg før netthandel. Samtidig er det bare knappe 20 prosent som oppgir at de gjennomfører kjøp av fysiske varer på mobilen eller nettbrettet.

- I Norge velger fremdeles svært mange kunder PC når de skal gjennomføre kjøp av varer. Det er omtrent på samme nivå som i fjor, og veksten ligger nå langt etter den økningen vi ser hos våre skandinaviske naboer. Det kan henge sammen med at brukervennligheten på mange norske nettbutikker er for dårlig på de mobile enhetene, eller har tungvinte betalingsløsninger som skaper problemer på mindre skjermer. Det er også foreløpig langt mer komplisert å handle fysiske varer på mobil enn det er å handle tjenester, som for eksempel billetter eller reiser, sier konserndirektør for e-handel i Posten Norge, Gunnar Henriksen.

Han mener at nettbutikker i fremtiden er nødt til å være til stedet i alle kanaler og på hele forbrukerens reise fram til kjøpet.

Flere norske nettbutikker enn før har nå fokus på mobil, noe som kommer klart fram i en gjennomgang Posten har gjort av vel 900 norske nettbutikker. I år er seks av ti norske nettbutikker mobiltilpasset, mot knappe halvparten i fjor, en økning på hele 34 prosent.

- Er ikke nettbutikken mobiltilpasset ennå, er 2015 året for å bli det. Nå kan man ikke lenger ha planer om mobiltilpassing, det må handling til. 21. april endret søkemotorgiganten Google sine algoritmer slik at mobiltilpassede sider blir rangert høyere på søk. Endringen gir mobiltilpassede nettbutikker økt synlighet og dermed en klar konkurransefordel. Nettbutikkene må ikke stå igjen på plattformen når det mobile e-handelstoget går, sier Henriksen.