LOGISTIKK2022: NYTTIG LOGISTIKK-LÆRING:

Thor Myklebust, seniorforsker i SINTEF sitter i Virgin Hyperloops rådgivningsgruppe. 31. mai innleder han på Logistikk 2022 på Vika kino.
Thor Myklebust, seniorforsker i SINTEF sitter i Virgin Hyperloops rådgivningsgruppe. 31. mai innleder han på Logistikk 2022 på Vika kino.

Vil Hyperloop revolusjonere godstransporten innen 2030?

Miljøvennlig transport av gods i opptil 1200 km/h. Hvor nærme eller langt unna er dette å bli en virkelighet? Det vil Thor Myklebust i SINTEF gi en innsikt i på Logistikk 2022.

Publisert Sist oppdatert

Myklebust er fysiker og seniorforsker ved SINTEFs avdeling for Software, Engineering & Security og sitter i Virgin Hyperloops rådgivningsgruppe for sikkerhet og standardisering. Han legger ikke skjul på at det fortsatt er en god stund til at rørtransport via levitasjonskraft og magnetiske skinner i ekspressfart vil være et kommersielt tilbud for norske vareeiere og transportører. Men han er samtidig klar på at teknologien kan være nærmere et kommersielt gjennombrudd enn det mange tror - i det minste internasjonalt.

Logistikk 2022:

Har du husket å melde deg på til vårens mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 31. mai

Hvor: Vika Kino, Oslo

Blant foredragsholderne:

Thor Myklebust, seniorforsker, Sintef og Hyperloop Cargo

Ole Andreas Hagen, næringspolitisk direktør NHO LT

Pia Meling, VP Sales and Marketing Massterly

Silvija Seres, matematiker og teknologinvestor, LØRN.TECH

Kim Aleksander Hammer Iversen, gründer Zendera.

Elisa Gasperini, leder for bærekraft og samfunnsansvar, Ahlsell Norge

Se fullstendig program og kjøp konferansebiLlett på logistikk2022.no

Logistikk 2022 arrangeres av Logistikk Inside og Moderne Transport i samarbeid med Logistikkforeningen.

- Forskningen og utviklingen går stadig fremover. I november 2020 gjennomførte Virgin Hyperloop sin første vellykkede test med passasjerer ved testfasilitetene i Las Vegas, forteller han.

- Også EU og europeiske forskningsmiljøer har Hyperloop-teknologien høyt på agendaen. I februar ble forskningsprosjektet HyperNex avsluttet, som er en del av EUs omfattende Horizon 2020-program. Kunnskap og verdifulle erfaringer som er opparbeidet på tvers av de ulike forsknings- og utviklingsmiljøene, deriblant fra SINTEF i Trondheim, videreføres nå i et nytt EU-delprosjekt, forteller Myklebust.

På Logistikk 2020 på Vika kino 31. mai vil han dele sine tanker under fagsesjonen som tar for seg «Fremtidens uendelige muligheter». Der vil han dele scenetid med Pia Meling i Massterly (godstransport med førerløse skip), Lars Erik Matsson Fagernæs i Aviant (godstransport med droner) og teknolog og fremtidsekspert Silvija Seres. Temaene vil dreie seg om automasjon og annen teknologi som i økende grad vil gjøre seg gjeldendene i fremtidens logistikkhverdag.

Forskning og utvikling innen Hyperloop-teknologien skjer på flere fronter. Allerede i 2013 annonserte den eksentriske Tesla-gründeren Elon Musk sine ideer for Hyperloop. Siden har flere selskaper kastet seg på bølgen. Deriblant Virgin Hyperloop, som tidligere i år annonserte at de utelukkende vil satse på godsmarkedet.

Se hele programmet for Logistikk 2022 og bestill din billett her.

Null luftmotstand gir energieffektiv transport

Transportbransjen vil spille en viktig rolle om man skal gjøre alvor av lovnadene om å kutte de globale klimagassutslippene. Å få et kjærkomment bidrag i form en svært energivennlig transportmetode virker forlokkende på mange. Maglev-teknologien er velprøvd flere steder i verden, og magnetisk levitasjon er også sentralt for Hyperloop. At transportvognene, gjerne kalt pod-er, beveger seg i rør med luftvakuum sørger også for at man eliminerer vanlige «energityver» som rullemotstand og luftmotstand. Det bidrar til en svært energieffektiv forflytning av godset. Men det er i driftsfasen. Før man kommer så langt er det et åpenbart hindrer som må forseres: Det må investeres tungt i å bygge helt ny infrastruktur som strekker seg over lange avstander. Det nyanserer bildet av hvor grønn teknologien virkelig vil være, når alt kommer til alt.

Og når det kommer til de helt lokale forholdene i Norge, vil nok alle som har fulgt debatter om arealbeslag og naturinngrep for å bygge vei, jernbane eller vindkraftanlegg stille spørsmålstegn ved om man klarer å mobilisere den politiske viljen som skal til for å realisere en eller flere slike gigantprosjekter i Norge.

Solid eier med logistikkfokus

Det er derfor ikke uten grunn at man foreløpig ser det største potensialet i områder der investeringsviljen er stor, gjennomstrømningsvolumene store og der man uansett planlegger å bygge ny infrastruktur. De forente arabiske emirater peker seg ut som særlig aktuelt.

Virgin-merkevaren forbindes av de fleste med den britiske milliardæren Richard Branson og har sitt hovedkontor i Las Vegas, USA. Det er likevel verdt å merke seg at det er logistikkselskapet DP World, som er på statlige hender i emiratene, som er majoritetseier i Virgin Hyperloop.

Siden det Dubai-baserte gulfselskapet dro i gang driften av den nasjonale havnen Port Rashid hjemme i Dubai for nøyaktig 50 år siden, har de utvidet til seks kontinenter med drift av containerhavner, lufthavner, frihandelssoner og lager- og logistikkløsninger, og er i dag en av de store gigantene i den globale handelen.

Virgin Hyperloop satser på magnetisk levitasjon og transport av gods i inntil 1200 km/h.
Virgin Hyperloop satser på magnetisk levitasjon og transport av gods i inntil 1200 km/h.
Powered by Labrador CMS