DB Schenker-direktør Knut Eriksmoen ser muligheter i Kina.

Økt flyfrakt til Kina

Gjennombruddet i forhandlingene med Kina åpner for opptrapping av flyfrakt.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

En normalisering av forbindelsene mellom Norge og Kina er gode nyheter for logistikkaktørene og dem som står bak flyfrakt av fersk laks.

– Vi leste med glede nyheten om bedring i forholdet mellom Kina og Norge i dag. Dette er en hyggelig dag også for logistikkaktørene som i mange år har hatt en stri tørn med å finne løsninger under de markedsforholdene som har rådet, sier Knut Eriksmoen, Director Air & Ocean Freight i DB Schenker, til iLaks.

Direkte adgang

Som kjent har mye norsk laks i flere år funnet veien til det kinesiske markedet gjennom transittland, blant annet Vietnam.

– Selv om deler av markedet i Kina har blitt forsynt med laks fra Norge via ulike transittland gjennom lang tid, så er det utvilsomt svært positivt at man etter hvert også kan få direkte adgang til markedene i landet med en langt mer effektiv logistikk enn i dag. Mer effektiv logistikk vil helt klart bidra til økt konkurranseevne for norsk sjømat i Kina, forteller Eriksmoen som ser seg at mye av flyfrakten kan gjøres fra Gardermoen.

Store fordeler

– Selv med relativt store økninger i volum over tid inn til Kina så finnes det likevel en god del tilgjengelig flykapasitet ut i fra Oslo Lufthavn og andre knutepunkter i Europa som burde klare å ta mye av veksten som vi håper at kommer over tid. Dette med bakgrunn i at det er en langt større godsmengde fra Kina til Europa enn det er andre veien. Denne fordelen gir sjømatnæringen gunstige rammebetingelser transportmessig, sier han.

– Vi gleder oss til den positive utviklingen kommer, og vi arbeider med løsninger som raskt kan settes i drift for å bidra til sterk vekst for sjømatnæringen.

Powered by Labrador CMS