KLAR TIL INNSATS: Sjefsingeniør Christophe Hommet i VoloCopter med en VoloDrone, som kan frakte en europall med 200 kg.
KLAR TIL INNSATS: Sjefsingeniør Christophe Hommet i VoloCopter med en VoloDrone, som kan frakte en europall med 200 kg.

Schenker ser etter norske dronekunder

FREMTIDEN ER HER: Dronelevering er forbi gimmickstadiet og DB Schenker i Norge vil nå ha kunder til transportoppdrag med sin VoloDrone.

Publisert

– Det vi ønsker er å få med kunder enten på prosjektleveranser eller leveranser i bynære strøk, sier markedsdirektør i DB Schenker AA, Peter Stangeland til MT.

Det er droneselskapet Volocopter som gjennom finansiering fra DB Schenker har utviklet VoloDrone, en elektrisk drone med stor kapasitet. Dronen er over to meter høy, og utviklet for å frakte en standard europall.

I FRONT: Peter Stangeland i DB Schenker AS håper Norge kan være de første til å ta i bruk VoloDrone.
I FRONT: Peter Stangeland i DB Schenker AS håper Norge kan være de første til å ta i bruk VoloDrone.

– Jeg er overbevist om at Volocopter-teknologien har potensial til å ta logistikken til en ny dimensjon for våre kunder. Gjennom å integrere VoloDrone i vår forsyningskjede for fremtiden, kan vi tilfredsstille kundenes behov for raske og utslippsfrie leveranser, sier CEO for DB Schenker globalt, Jochen Thewes.

Peter Stangeland håper at Norge kan bli det landet der Schenker tar i bruk VoloDrone først.

– Vi ønsker å sette den i drift. Det er morsomt at vi får muligheten i Norge, og vi «konkurrere» internt med Singapore. Den som får de beste løsningene på plass «vinner», forteller han.

Stangeland er klar på at dette ikke lenger er en gimmick.

– Målet er å finne kunder som mener de har gods som kan ha en reell positiv effekt av dette. Jeg ser for meg prosjekter der det bygges lysmaster eller for eksempel å fly deler til vindturbiner, sier han, g understreker at han tenker litt høyt.

VoloDrone har en nyttelastkapasitet på 200 kg, rekkevidde på 40 km og en marsjfart på 80 km/t.

DB Schenker sentralt opplyser at antall prosjekter vil bli begrenset i begynnelsen. Prosjektene vil bli valgt ut fra teknisk gjennomførbarhet og muligheten til å skalere opp.

– Dette skal ut livet, og jeg hadde nylig et møte med Volocopter og Schenkers globale innovasjonsavdeling Nå må vi få opp interessen hos reelle kunder, understreker Stangeland.