SALG: Det går tungt i det europeiske lastebilmarkedet (arkivfoto)

Tungt lastebilmarked i Europa

Q3: Lastebilprodusentene har så vidt begynt å slippe produksjonstallene, Scania holder stand, MAN og Mercedes sliter spesielt i hjemmemarkedet som nå er svakt.

Publisert

Her hjemme har totalmarkedet for lastebiler en liten nedgang, men i Europa sliter spesielt de to tyske merkene i et tregt hjemmemarked. Mens Scania har en kraftig vekst her i landet holder Volvo stand og begge de to tyske merkene har henholdsvis 15 og 41% nedgang sammenlignet med de første 9 månedene i 2023.

Traton

For Traton gruppen som har Scania, MAN , International (tidl. Navistar) og Volkswagen Truck og Bus i Sør-Amerika i porteføljen, har starten på året vært treg. Men i siste kvartal så hadde gruppen en økning på 5% sammenlignet med fjoråret. Totalt produserte Traton 85.300 biler i Q3 mot 81.400 i Q3 2023. Hittil i år har de levert 245.400 biler mot 249.500 biler i samme periode i 2023.

Det er først og fremst International i USA som har gjort det svært godt med en økning på 41%, dette er godt hjulpet av en svikt i 2. kvartal grunnet en brann hos en underleverandør har de hentet inn igjen produksjonen og viste et svært godt kvartal med 31.500 biler sammenlignet med 3.kvartal i 23 som endte på 22.400 leverte biler. Hittil i 24 har de en reduksjon på 2% fra 68.200 biler til 66.800 biler.

Tratons leveranser av elektriske kjøretøy har derimot stagnert med 530 leveranser i Q3 mot 540 i samme periode i fjor. Totalt har gruppen levert 1130 elektriske kjøretøy mot 1190 i samme periode i 2023.

Scania

Scania har en fin økning i salget både hittil i -24 og i Q3. Hittil i året har de solgt 74.100 biler mot 67.700 i de ni første månedene av 2023, det er en økning på 9%. I 3. kvartal økte de med 500 biler til 21.800 biler. 

Når det gjelder elektriske har selskapet doblet leveransene i 3. kvartal sammenlignet med i 2023, men fremdeles er takten lav med 80 biler i kvartalet og kun 190 biler hittil i år. Det har vært store leveranseproblemer hos batterileverandøren Northvolt som nå også opplever store finansielle problemer. 

MAN

Markedet i Tyskland fortsetter å være svakt ifølge meldingen fra Traton. MAN har en tilbakegang på hele 29% i Q3 sammenlignet med Q3 i 2023. Det betyr at selskapet kun har levert 19.900 biler de siste tre månedene mot 28.100 i de samme månedene i fjor. Totalt på året har MAN levert 69.200 biler, en reduksjon på 18% sammenlignet med fjoråret.

Når det gjelder de elektriske bilene har de levert 150 biler i Q3 mot 280 i samme periode i fjor. Hittil i 2024 har de levert 380 elektriske lastebiler mot 670 i samme de tre første kvartalene av 2023, en reduksjon på hele 43%.

Daimler Trucks

Daimler Trucks rapporterer kun tallene for 3. kvartal. For hele gruppen er det en tilbakegang på 11% fra 128.861 biler i 2023 til 114.917 solgte biler i 2024.  I Nord Amerika har de en økning på 4% mens Asia har en reduksjon på 15%.

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz har en reduksjon på hele 28% og går fra 40.077 biler i 2023 til 28.688 biler i Q3 2024.

Når det gjelder de elektriske lastebilene har Daimler en økning på 36% og øker fra 491 (2023) til 666 solgte biler i Q3 2024. Nå starter også produksjonen av eActros 600 som selskapet i september fortalte at de hadde over 2000 ordre på, så får vi se hvor fort de får opp produksjonstakten og kan begynne å levere biler.

Powered by Labrador CMS