Color Fantasy og søsterskipet Color Magic tas ut av drift, noe som medfører flere hundre permitteringer i Color Line.
Color Fantasy og søsterskipet Color Magic tas ut av drift, noe som medfører flere hundre permitteringer i Color Line.

Color Line permitterer 700

Color Line tar begge Kiel-fergene ut av drift, men øker frekvensen på godsskipet Color Carrier.

Publisert

Som følge av regjeringens strenge smittevernstiltak, har Color Line besluttet å ta M/S Color Magic midlertidig ut av drift på ruten Oslo-Kiel fra 29. desember og søsterskipet M/S Color Fantasy fra 10. januar, opplyser Color Line i en pressemelding.

Det medfører at i overkant av 700 ansatte vil få varsel om permittering.

– Vi ønsket i det lengste å unngå denne beslutningen som rammer våre ansatte rett i forkant av julehøytiden. Dessverre har vi ingen mulighet til å opprettholde et bærekraftig passasjertilbud mellom Norge og Tyskland etter at regjeringen innførte nye og strenge koronatiltak. Beslutningen om å ta Color Magic og Color Fantasy midlertidig ut av drift innebærer dessverre varsel om permittering til i overkant av 700 ansatte, sier konsernsjef Trond Kleivdal.

For å opprettholde et tilbud til sine fraktkunder, øker Color Line frekvensen på godsskipet Color Carrier, som også går mellom Oslo og Kiel.
For å opprettholde et tilbud til sine fraktkunder, øker Color Line frekvensen på godsskipet Color Carrier, som også går mellom Oslo og Kiel.

I samme periode vil Color Line øke frekvensen til transportskipet M/S Color Carrier til tre ukentlige rundturer på ruten mellom Oslo og Kiel, slik at rederiet opprettholder det samfunnskritiske tilbudet til sine fraktkunder. Color Lines virksomhet påvirkes sterkt av regjeringens smittevernstiltak, som gjeninnføring av avstandskrav, skjenkestopp og andre kontaktbegrensende tiltak. Dette i tillegg til kravene om registrering og testing av alle innreisende til Norge.

– Gjennom regjeringens innskjerpelser har vi i praksis blitt nedstengt midt i den viktige julesesongen. Regjeringens forslag til kompensasjons- og støtteordninger er lite dekkende for store arbeidsgivere, og forslaget til lønnsstøtte mangler forutsigbarhet og har ikke en egnet innretning, blant annet på grunn av kravet om at man ikke kan ha noen permitterte dersom man skal få lønnsstøtte. Etter snart to år i pandemiens frontlinje, må vi dessverre nok en gang redusere produksjonen og gi permitteringsvarsel til et stort antall av våre ansatte, sier Kleivdal.

Fra før har Color Line tatt Color Viking ut av drift på ruten mellom Sandefjord og Strømstad, som medførte permittering av i underkant av 100 ansatte. På denne ruten er tilbudet derfor blitt redusert til to daglige rundturer med M/S Color Hybrid. Color Line fortsetter sitt nåværende tilbud på rutene til Hirtshals fra Kristiansand og Larvik, med M/S SuperSpeed 1 og M/S SuperSpeed 2.

Powered by Labrador CMS