Installerer trådløs fortøyning

LKAB i Narvik tar i bruk vakuumteknologi som fortøyer fartøyer på sekunder.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Systemet heter MoorMaster og blir levert av Cavotec, som har sitt norske kontor i Mjøndalen.

MoorMaster er automatisert og består av fjernstyrte elektro-hydrauliske sugekopper som monteres på kaianlegget. Det skal være første gang den innovative løsningen brukes i Europa.

Ifølge produsenten kan systemet fortøye og frigjøre fartøyer på sekunder, noe som nå jernmalm-giganten LKAB har sett nytten av.

- De store fordelene med systemet er knyttet til sikkerhet, effektive operasjoner og miljøhensyn. LKAB frakter mellom 15-20 millioner tonn jernmalm hvert år, og det sier seg selv at dette systemet gjør noe med effektiviteten og lønnsomheten. Det går raskere å fortøye fartøyene og de holder seg stabilt på plass under hele lasteoperasjonen - uansett vær, sier daglig leder i Cavotec Norge AS, Sofus Gedde-Dahl.

Tilsvarende system er også brukt på passasjerferger, containerhåndtering, Ro-Ro fartøyer og lukkeapplikasjoner over hele verden. Cavotec ser også økende interesse for teknologien i offshorevirksomheten.

- MoorMaster har veldig mye å tilby shippingindustrien i form av bedre effektivitet og sikkerhet. Vi er glade for å kunne være en del av denne innovative trenden, sier Bjørnar Bendiksen, prosjektleder i LKAB.

Powered by Labrador CMS