Per Öhagen er konserndirektør for divisjon E-handel og logistikk i Posten Norge, og gleder seg til å etablere et internasjonalt og automatisert netthandelstilbud.

Bring bygger nettlager i Stockholm

Det norske logistikk-konsernet bygger fullautomatiserte lagerløsninger i Stockholm og gjør netthandelskonseptet Shelfless internasjonalt.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

For å møte den kraftige veksten i netthandelen og kundenes ønske om raskere og grønnere pakkeleveranser, har Bring besluttet å bygge en ny fullautomatisert lagerløsning i Stockholm. Bring åpner om kort tid sin første fullautomatiserte lagerløsning i Oslo og flere nettbutikker starter opp i sommer.

- Vi hadde en vekst i pakker fra netthandelen på 48 prosent i fjor, sammenlignet med samme tid året før. I alle de nordiske markedene forventer kundene at pakkene skal bli levert både raskere og grønnere. I vårt nye fullautomatiserte lager skal vi benytte robotteknologi, digitale løsninger og fossilfrie kjøretøy slik at vi kan levere pakker på døren bare noen timer etter at varene er bestilt på nettet. Dette er en kraftfull nordisk satsing hvor det vil skje flere store ting fremover og vi får brukt både vår logistikkunnskap og fleksible leveransetjenester, sier Per Öhagen, konserndirektør for e-handel og logistikk i Posten Norge.

Om kort tid vil det norske pakkenettverket bli koblet på Brings første fullautomatiserte lager på Berger utenfor Oslo. Løsningen kalles Shelfless. Den blir en mal for hvordan neste generasjons lagerløsninger og distribusjonsformer vil se ut i den videre nordiske satsingen. Det nye lageret i Stockholm blir det første som etableres utenfor Norge. Konsernets digitale og fysiske tilbud og prosesser harmoniseres slik at kundene skal møte én og samme løsning uansett hvilket land de befinner seg i, opplyser Posten i en pressemelding.

Det nye anlegget i Stockholm skal stå klar allerede neste år, og står sentralt i en større nordisk offensiv som nå gjennomføres for å styrke Posten og Brings netthandelstilbud med raskere og grønnere leveranser.

Med tjenesten Shelfless vil de fysiske varelagrene til nettbutikkene være i Brings lokaler. Nettbutikkenes ordresystemer integreres med Brings og automatiserte prosesser vil ta hånd om all logistikk fra man har trykket på kjøpsknappen i nettbutikken til varen leveres slik kundene ønsker – inkludert eventuell retur. Det vil bli plukket, pakket og kjørt ut pakker så raskt og grønt som det lar seg gjøre. Det vil øke effektiviteten og redusere leveringstiden kraftig. Den nye digitale løsningen gir nettbutikkene full sporbarhet og kontroll over ordrene og produktene fra kjøp til leveranse.

- Dette er en viktig satsing i vår ambisjon om å være ledende på e-handel i Norden. Kunder som bruker Shelfless vil også kunne benytte en digital løsning hvor de enkelt kan se hele vareflyten. Bring blir det første nordiske logistikkselskapet som kan tilby en fullautomatisk lagerløsning som er integrert i hele distribusjonsnettet, sier Öhagen.

Powered by Labrador CMS