Netthandel i voldsom vekst

Vokser dobbelt så mye som butikkhandelen.

Publisert Sist oppdatert

I 2012 omsatte norske nettbutikker for 13,5 milliarder kroner, noe som var en økning på sju prosent fra 2011. I den samme perioden økte omsetning i vanlige butikker med bare 3,4 prosent.

Nye tall fra første halvår i 2013 viser at den kraftige veksten i netthandel fortsetter også i år. Bare fra januar til mai i år har netthandelen økt med nesten ni prosent, mens butikkhandelen økt med bare rett over én prosent i samme periode, opplyser Bring.

Det som kjøpes mest over nett er data, lyd- og bildeprodukter, noe som stod for rundt 30 prosent av omsetningen i netthandelen i fjor. . Deretter kommer klær, sko og tilbehør med 16 prosent og helse- og velværeprodukter med ni prosent. Bøker økte med ca 8,5 prosent.

- De siste tallene våre bekrefter nok en gang en utvikling vi har sett over flere år, der omsetningen i netthandelen øker raskere enn i butikkhandelen. Dette er en utvikling som bare vil akselerere, mener daglig leder i Distansehandel Norge, Gerhard Anthun.

Distansehandel Norge er nett- og postordrehandelens egen bransjeforening, og organisasjonen har blant annet etablert godkjenningsordningen Trygg E-Handel.

Veksten i netthandelen betyr at flere pakker skal transporteres rundt til folk i hele landet. Derfor satser Posten Norge mye på netthandel.

– Pakken er på mange måter det nye brevet. Folk går i spenning og venter på at pakken kommer, enten de velger å få den levert til postkassen, hjem på døren eller å hente den selv, sier Gunnar Henriksen.

Last ned rapporten Netthandelsstatistikk Norge 2012 og 1.halvåret 2013 her.