Rigger om Bertel O. Steen

Norges største bilkonsern gjør flere endringer i organisasjonen. Nyttedirektør Knut M. Breivik flyttes nærmere konsernsjef Bjørn Maarud, og logistikkfunksjonen oppjusteres.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Bertel O. Steen (BOS) har i hele høst jobbet med en omfattende strategiprosess initiert av den forholdsvis nye konsernsjefen Bjørn Maarud. Onsdag ble resultatene presentert for de ansatte i konsernet.

Den kanskje mest oppsiktsvekkende er at stillingen som leder av Bertel O. Steen Detalj AS forsvinner. Sverre Helno som inntil nå har hatt jobben, slutter i BOS. Konsernsjef Bjørn Maarud går inn i posisjonen og understreker at det ikke er en kortvarig løsning.

- Jeg skal ha den posisjonen i overskuelig fremtid, sier han til MTlogistikk.no.

BOS Detalj AS er konsernets milliardvirksomhet og rommer alle BOS’ forhandlere med verksteder, totalt 40 i tallet. BOS Detalj har i dag ca. 1700 ansatte.

Fjerner mellomledd

Også overbygninger innenfor import blir fjernet i det nye organisasjonskartet til BOS. Importsjefstillingen utgår. Det betyr at direktør for nyttekjøretøy, Knut M. Breivik, nå rapporterer direkte til konsernsjef Maarud.

MTlogistikk.no vet at lastebilfolket i BOS er veldig fornøyd med denne løsningen.

Omorganiseringen får ikke konsekvenser for BOS’ nytte-satsning som begynte med at lastebildivisjonen i fjor ansatte lastebilselgerne i konsernet (og ikke lenger hos forhandler).

Nyttekjøretøyene står for ca. 25% av inntjeningen hos Bertel O. Steen. 2013 var et godt varebilår hvor Peugeot og MB ble henholdsvis nest mest og tredje mest solgte merke etter VW.

Ansettelsesstopp

Mens noe justeres ned i bilkonsernet på Skårer, prioriteres andre funksjoner opp:

- På ledelsesområdet blir funksjonene logistikk, flåtesalg, HR og IT flyttet opp i konsernledergruppen, forteller Maarud.

Samtidig som organisasjonen nå endres som følge av strategiprosessen i BOS, blir konsernet også slanket – denne gang som følge av markedsutsiktene:

- Vi forventer at totalmarkedet går ned, og det må vi innrette oss etter, sier Maarud til MTlogistikk.no.

Personbilmarkedet oppnådde i 2013 «all time high» med 142.000 solgte biler. Ifølge prognosene til BOS vil tallet gå ned til 135.000 i år, og deretter ligge på ca. 120.000 i årene fremover.

- Vi vil nå tilpasse bemanningen etter markedet. Det er likevel ikke mer dramatisk enn at den forventede naturlige avgangen vil være tilstrekkelig i kombinasjon med ansettelsesstopp, sier Maarud.

BOS har en turnover på ca. 10%, noe som innebærer at ca. 200 slutter naturlig hvert år. I tillegg vil Maarud og kompani tilby gullpensjon/AFP-ordninger til utvalgte medarbeidere på øvre alderstrinn i BOS.

- Hva er tidshorisonten for nedbemanningen?

- 3-4 år. Vi er en solid bedrift i dag, og har ikke behov for å gjøre dramatisk grep. Men vi må som alle andre tilpasse oss markedet, sier Maarud.

 

 

 

 

 

Powered by Labrador CMS