TUNGT: Husmodulene Bakke produserer veier opp mot ti tonn. Da trengs røslig utstyr.
TUNGT: Husmodulene Bakke produserer veier opp mot ti tonn. Da trengs røslig utstyr.

Verdens største løfter hus på Aurskog

AURSKOG: Husprodusenten Bakke AS øker effektiviteten på tunge løft med verdens største elektriske Combilift fireveistruck.

Publisert Sist oppdatert

Ved fabrikken på Aurskog på Romerike skal Bakke AS etter planen produsere rundt 170 hus i løpet av 2021. Husene bygges som moduler på fabrikken og fraktes deretter til den aktuelle tomten for montering.

TRIPPELLØFT: 12-tonneren løfter firetonneren som løfter palletrucken til ære for fotografen. Fra venstre: daglig leder i Bakke AS, Didrik Røhmer, fabrikksjef Daniel Jørgensen, Materialhåndterings grunnlegger Jørund Woll, sjåfør Bjørn Vidar Bråten og salgssjef Jan Over Ekerhaugen hos Materialhåndtering.
TRIPPELLØFT: 12-tonneren løfter firetonneren som løfter palletrucken til ære for fotografen. Fra venstre: daglig leder i Bakke AS, Didrik Røhmer, fabrikksjef Daniel Jørgensen, Materialhåndterings grunnlegger Jørund Woll, sjåfør Bjørn Vidar Bråten og salgssjef Jan Over Ekerhaugen hos Materialhåndtering.

Boligmoduler er naturligvis store og tunge, og dermed trengs skikkelig løfteutstyr for å få flyttet og lastet modulene. I vinter fikk Bakke levert en fireveis truck fra Combilift. Den er spesialbygget og den største elektriske Combiliften i verden.

– Maskinen er bygget ut i to retninger, og har fått 240 cm lange gafler, forteller salgssjef hos Materialhåndtering, Jan Ove Ekerhaugen, som har stått for salget.

Trucken er et imponerende skue når sjåfør Bjørn Vidar Bråten håndterer den og lekende lett løfter opptil 9 tonn tunge moduler.

– Jeg laster like raskt med denne som jeg tidligere gjorde med en vanlig stortruck, sier Bråten.

Elegant

Den røslige Combiliften har en løfte løftekapasitet på 12 tonn ved lastsenter 600 mm, og en løftehøyde på 4100 mm. Maskinen måler 3,9 ganger 3,5 meter, og har en egenvekt på rundt 16,5 tonn. Da er det ekstra imponerende å se Bråten manøvrere giganten inntil en modul med millimeterpresisjon. Det hele er mulig takket være det velkjente fireveissystemet til Combilift.

LØFTER LILLEBROR: Den «vanlige»3-tonns Combiliften blir en smågutt sammenlignet med 12-tonneren.
LØFTER LILLEBROR: Den «vanlige»3-tonns Combiliften blir en smågutt sammenlignet med 12-tonneren.

– Det krever litt tilvenning, men når det sitter i fingrene er det veldig lett, sier Bråten.

ELEGANT LØSNING: Inne i fabrikken bruker Bakke en Combilift WR4. Den kan frakte lange lass sidelengs og har påmontert spesialbygde ståplattformer på siden. Alt for å øker sikkerheten i produksjonen, forteller Jan Over Ekerhaugen hos Materialhåndtering.
ELEGANT LØSNING: Inne i fabrikken bruker Bakke en Combilift WR4. Den kan frakte lange lass sidelengs og har påmontert spesialbygde ståplattformer på siden. Alt for å øker sikkerheten i produksjonen, forteller Jan Over Ekerhaugen hos Materialhåndtering.

Trucken har drift på alle hjul, noe som ikke er standard, men som er svært nyttig for en truck som skal kjøre tunge lass på norsk snø. Tre drivmotorer på 80V/8,4 Kw sørger for den kraften som trengs.

Bakke AS valgte i 2019 å gå over til en helektrisk truckpark, og har i tillegg til den nye giganten også en mindre fireveistruck fra Combilift med lav hytte, samt en Combi WR stabler med sidemontert ståplattform.

– Vi valgte å gå helelektrisk for å gjøre det vi kan for miljøet, forteller daglig leder i Bakke Småhus Didrik Røhmer.

Renere fabrikk

I tillegg til reduserte klimautslipp, merkes også overgangen til el-trucker på fabrikken.

3-tonneren fra Combilift er levert med ekstra lavt innsteg, forteller Jan Over Ekerhaugen hos Materialhåndtering.
3-tonneren fra Combilift er levert med ekstra lavt innsteg, forteller Jan Over Ekerhaugen hos Materialhåndtering.
BEDRE PLASS: Bruken av fireveistruck gjør at reolgangene kan være smalere og lagringskapasiteten øker.
BEDRE PLASS: Bruken av fireveistruck gjør at reolgangene kan være smalere og lagringskapasiteten øker.

– Vi er helt kvitt sotflekker rundt om på anlegget og det er mye mindre støv, forteller fabrikksjef Daniel Jørgensen.

Det er Jørgensen som i samarbeid med Ekerhaugen og sjåfør Bjørn Vidar Bråten har tegnet og utviklet den store nye trucken.

– Burene har økt i volum og vekt. Og Bjørn Vidar tok beslutningen om å prøve med gafler på 240 cm. Gaflene må treffe eksakt under bærevangene under burene modulene står på. Vi tok mål og sendte til fabrikken i Irland, forteller Ekerhaugen.

Det har vært et spesielt prosjekt hos irske Combilift. Ledelsen i selskapet er veldig spent på den nye trucken, og vil gjerne ha tilsendt bilder av trucken i drift i norsk vinterlandskap.

Å bruke fireveistrucker i lagerhallen har medført at Bakke AS kunne få inn en ekstra rad med grenreoler, og dermed mer effektiv lagring.

– Du sparer veldig mye plass, reolene kan stå mye tettere. Med fireveistruckene har vi kunnet øke lagerkapasiteten betraktelig. Dessuten blir sikkerheten også mye bedre, sier Jørgensen.

Blir større

Gründer og eier i Materialhåndtering, Jørund Woll, har vært sentral i utviklingen av fireveistruckene til Combilift. Han ser nå en tendens til at kundene stadig ønsker større varianter.

– Vi ser en økning i større og større maskiner. Kunder som har hatt Combilift en del år, går nå opp i størrelse til seks, åtte ti eller tolv tonn, sier Woll.