Einride-bilene som PostNord skal bruke er allerede på plass i Norge, og er elektriske Mercedes-Benz Actros utstyrt med Einrides teknologi.

PostNord med Einride-samarbeid i Norge

Den svenske produsenten av elektriske og autonome lastebiler skal jobbe med PostNord i Norge for å redusere 2100 tonn CO2-utslipp. Det er første skritt på en stor satsing i Norge for Einride.

Publisert Sist oppdatert
Robert Falck er grunnlegger og CEO i Einride. Nå kommer den svenske satsingen for fullt til Norge.

Det svenske teknologiselskapet som leverer digital, elektrisk og autonom frakt, kunngjør onsdag en storstilt satsing i Norge. Selskapet lanserte nylig i Storbritannia, og satser tungt i både USA og en rekke europeiske land. De første elektriske lastebilene er allerede på plass i Norge, og flere runder kommer.

– Norge har gjort et banebrytende arbeid med å elektrifisere personbiler. Nå er det en selvfølge at landet også tar en ledende rolle i elektrifiseringen av tungtransporten, sier Robert Falck, grunnlegger og administrerende direktør i Einride.

Sørger for infrastruktur

Gjennom de neste månedene vil flere lastebiler bli levert på løpende bånd, sammen med teknologiske løsninger gjør det enklere å skalere opp.

– Med vår elektriske bilpark og den nødvendige infrastrukturen for å gi tilstrekkelig og pålitelig ladetilgang for godstransport i hele Skandinavia, er det en stor glede for oss å kunne bidra til at Norge kan nå sine ambisiøse mål og opprettholde sin ledende posisjon innen elektrifiseringen av transport, sier Falck.

Einride samarbeider allerede med PostNord om å elektrifisere selskapets bilpark i Sverige. Nå står Norge for tur.

Einride sørger for både ladeinfrastruktur og kjøretøy.

Samarbeidet som nå lanseres vil bety en digitalisering og elektrifisering av mer enn 1500 kilometer som i dag kjøres med fossilt drivstoff. Til sammen er det ventet at dette vil resultere i en reduksjon på opptil 95 prosent av CO2-utslippene sammenlignet med tidligere, opplyser Einride. Dette tilsvarer en reduksjon i CO2-utslipp på 2100 tonn over tre år.

– For PostNord betyr samarbeidet at vi kommer i gang med grønne korridorer mellom noen av våre største terminaler. De elektriske containerbilene vil medføre at vi kan få framført store deler av godset på klimasmarte kjøretøy, noe som vil ha en stor miljøpåvirkning. Det betyr at PostNord er nærmere målet om å være fossilfri innen 2030, sier May-Kristin Willoch, assisterende direktør for bærekraft i PostNord Norge.

- Dette er en god nyhet, sier assisterende bærekraftsdirektør May Kristin Willoch i PostNord, om samarbeidet med Einride.

- Dette er et pilotprosjekt der vi starter med seks elektriske containerbiler, så ligger det en opsjon på flere biler om vi ønsker det. Hensikten er å teste grønne korridorer som blir helt fossilfrie, legger Willoch til overfor MT.

Bilene skal i første omgang trafikkere strekningene mellom PostNords terminaler i Stor-Oslo, fra hovedanlegget på Alfaset og til og fra Langhus og Hanekleiva ved Drammen.

- Vi kjører store mengder gods mellom disse terminalene, og den transporten får vi nå anledning til å gjøre grønn, sier Willoch.

Anlegget ved Hanekleiva er helt nytt og er etablert med hurtiglader, og i tillegg vil PostNord få noe hurtigladerkapasitet på Alfaset og Langhus.

- Hvorfor har dere valgt å inngå samarbeid med en aktør som Einride, og ikke med en mer etablert lastebilleverandør?

- Vi er et stort nordisk konsern, og Einride har allerede et prosjekt med PostNord i Sverige. De kunne tilby et totalkonsept med ladere og biler som er veldig spennende. De er også veldig fremoverlente og på sikt er det også spennende å se på mulighetene med autonome kjøretøy, sier Willoch.

Egen digital plattform

PÅ SIKT: Einride er kanskje mest kjent for sine prosjekter med førerløse lastebiler, men det er ikke aktuelt for Norge i denne omgang.

Einride tilbyr sin egenutviklede digitale plattform Saga til sine kunder. Systemet planlegger, optimaliserer og overvåker transporten. Plattformen skal fornkle håndteringen av langdistansefrakt, fjerne ineffektivitet i industrien og forhindre forsinkelser som skyldes batterilading eller sjåførbytte.

Carl Ceder, Vice President Region Nordics i Einride, forteller til MT at Einride jobber med flere prosjekter i det norske markedet, men at PostNord-samarbeidet er det første de går live med.

- Vi tar et helhetsansvar for disse transportene, gjennom å levere seks lastebiler som vil gå nesten 24 timer i døgnet fem dager i uken, og noe mindre på lørdager. Vi går inn med vår digitale plattform, med sjåførapper, ladeplanlegging og så videre. Lade infrastrukturen er det PostNord som står for selv i dette tilfellet, men den kobles opp til vår Saga-plattform. Så samarbeider vi med et norsk transportselskap som leverer sjåførene – og de er i dette tilfellet koblet til oss og ikke direkte til PostNord, sier Ceder.

De første eActros

Carl Ceder i Einride gleder seg over at den svenske teknologi-leverandøren nå er på plass med sine første kjøretøy i Norge.

Bilene som er levert er det første Mercedes eActros-ene som går på veien i Norge. Einride har jobbet tett med Daimler for å sikre at kjøretøyene er kompatible med deres systemer. I første omgang er det seks containerbiler som er på plass, men planen er å skalere opp relativt fort.

- Dette er den første bølgen, av tre bølger som er planlagt med PostNord. Dette er den lavest hengende frukten, som vi begynner med. Så er planen at når dette fungerer kan vi skalere opp. Vi vil avstemme til høsten for å diskutere neste skritt. Så har vi en ganske tight plan med konkrete milepæler, sier Ceder.

For å legge til rette for videre oppskalering og flere kunder, jobber Einride også med å etablere ladestasjoner. De vil først og fremst være knyttet til selskapets fremtidige kunder, men Ceder sier at det også vil bli aktuelt å gjøre dem offentlig tilgjengelig.

- Vi jobber mot å ha et optimert system, slik at det skal være mulig å planlegge for våre kunder, men vi satser også på å kunne tilby offentlig lading, sier Ceder.

Han forteller at Einride nå jobber med å bygge ut infrastruktur på vestkysten av Sverige, og nordover langs E6.

- Så er tanken å bygge videre opp mot Oslo derfra, men tidslinjen er litt usikker foreløpig, sier Ceder.

Einrides ekspansjon i Norge vil utvide Nordic Link-nettet, som først ble etablert i 2022, og koble sammen strategiske steder i Oslo-regionen. Nettet vil så utvides ytterligere sørover, for å forbinde Norge, Sverige og etter hvert Danmark langs E6. Dette vil legge til rette for elektrisk, digital og autonom godstransport på tvers av Skandinavia. Målet er å etablere en forbindelse mellom Nordic Link og det europeiske fastlandet før 2025.

Einride skal også etablere en egen ladeinfrastruktur, Einride Stations, for lastebilparken langs nettet i Norge. Ladeinfrastrukturen skal bygges ut langs strategiske steder i hele Norge for å kunne skalere opp bilparkene på en effektiv måte.

Nordic Link-nettverket som Einride jobber med å bygge ut, omfatter E6 gjennom Sverige og sentrale veier i Stor-Oslo.

Autonomi på menyen

Selv om Einride foreløpig satser på elektriske lastebiler med sjåfør i Norge, er fremtidsmulighetene mange. Selskapet er ledende innen utviklingen av autonome lastebiler. Einride ble det første selskapet i verden til å distribuere et autonomt, elektrisk kjøretøy på en offentlig vei i 2019. Nå er Einride den ledende partneren i MODI-prosjektet, et EU-initiativ til en verdi av 28 millioner euro, som tar sikte på å støtte utrullingen av elektrisk og autonom tungtransport ved å adressere standardiseringer, forskrifter og infrastruktur.

I 2025 skal Einrides elektriske og autonome kjøretøy demonstreres for første gang når de krysser landegrensen på E6 mellom Norge og Sverige. I Norge vil den første autonome lastebilen kjøre fra Svinesund til Moss.

Powered by Labrador CMS