Onsdag 20. november 2019 ble det holdt såkalt kranselag på det kommende Hesselberg-bygget utenfor Oslo. I juni 2020 skal det stå helt ferdig. Kontorfløyen er her til venstre, med varmlager bak, i midten ligger verkstedet og kaldtlageret til høyre
.
Onsdag 20. november 2019 ble det holdt såkalt kranselag på det kommende Hesselberg-bygget utenfor Oslo. I juni 2020 skal det stå helt ferdig. Kontorfløyen er her til venstre, med varmlager bak, i midten ligger verkstedet og kaldtlageret til høyre .

Kranselag på Hesselberg-bygget

LINDEBERG: Onsdag var det kranselag på det kommende Hesselberg-bygget utenfor Oslo. I juni skal det stå helt ferdig.

Hesselberg har holdt til på Ulven like ved Økern i Oslo i nesten 70 år. De senere årene er det blitt svært dårlig plass for selskapet på Ulven, ikke minst på verkstedet, og samtidig er området på Ulven et attraktivt utviklingsområde for boligbygging.

Sikret seg 40 mål

For en tid tilbake solgte Hesselberg tomten på Ulven til utbygging av boliger. Før dette hadde de sikret seg en tomt på 40 mål på Lindeberg i Sørum kommune langs E6 nord for Oslo. Det var Bulk Infrastructure AS som har kjøpt opp og utviklet en rekke tomter langs E6 i Akershus og Østfold, som solgte tomten til Hesselberg. I motsetning til mange andre Bulk-kunder som bestiller næringsbygg og leier av Bulk, skal Hesselberg helt og holdent eie sitt nye hovedanlegg i Norge.

Slik blir det

Og det er litt av et bygg Hesselberg kommer til å flytte inn i. Anlegget er formet ut fra tre hoveddeler, men som henger sammen. I den ene fløyen ligger hovedinngang, kontorer, kantine (til sammen 3850 m²) og varmt lager på 3300 m².

I den andre fløyen er det reist et 5000 m² stort kaldt lager. Midt mellom fløyene er det satt av 3000 m² til verksted og en rekke gjennomgående løp. Dette beskrives som hjertet i bygget. Bulk står for utviklingen og oppfølgingen av prosjektet, mens totalentreprenør Thermic AS står for selve byggingen.

Slik skal bygget se ut når det står ferdig til våren.

Kranselag

Kranselag holdes når taket på et nytt bygg er tett. Dette er en markering for entreprenører, håndverkere, byggherre, kunder etc. Kunde er Sigurd Hesselberg AS som har datterselskaper som Hesselberg Maskin AS og Hesselberg Truck AS. Hesselberg driver også innen eiendom, men hovedsakelig er det maskinvirksomhet som vil drives fra Lindeberg-anlegget.

Hesselberg Maskin importerer, selger og utfører service på maskinmerker som Komatsu, Manitou, Bomag og Veekas, mens Hesselberg Truck gjør det samme for Linde gaffeltrucker, Terberg terminaltraktorer og CVS Ferrari stortrucker.

 

I fjor høst var det bare en grusslette der bygget nå reiser seg. Foto: Moderne Transport
Til toppen