Are Kjensli, administrerende direktør i NHOLT er tilfreds med at samferdselsminister Jon-Ivar Nygård tok til seg logistikknærigens innspill med hensyn til endringer i postloven.

Regjeringen snudde - NHO LT lettet

Lovforslaget som regjeringen sendte til Stortinget i oktober i fjor ville, hvis innført, utvidet posttjeneste-begrepet og vil omfavne mange bedrifter som ikke tidligere har blitt ansett som leverandører av posttjenester.

Publisert Sist oppdatert

I en pressemelding tidligere i dag kunne NHO Logistikk og Transport melde at samferdselsministeren har tatt til seg logistikkbransjens innspill.

- Regjeringen sendte i høst ny postlov til Stortinget. Forslaget til ny lov innebar at våre medlemmer ble definert som posttilbydere, selv om de driver med pakker og stykkgods. Konsekvensene kunne være krav om registrering, avgift til NKOM, offentliggjøring av faste priser på hjemmesidene, og så videre. Vi gir samferdselsministeren honnør for at dette lovforslaget nå er trukket tilbake, sier Are Kjensli, administrerende direktør i NHO Logistikk og Transport.

I Støre-regjeringens Prop. 4 LS (2022–2023) vedrørende endringer i postloven, gikk det frem at alle pakketjenester under 30 kg måtte anses som postforsendelser, og at leverandører av pakketjenester måtte anses å levere posttjenester. I henhold til departementets vurdering utgjorde dette kun en presisering – og ikke en endring – av gjeldende rett. Å bli registrert som leverandør av posttjenester vil gi flere følger, og den kanskje mest umiddelbare er at det følger et avgiftskrav med denne registreringen.

Men også nye lovkrav om ansvar og lagring av gods, så vel som krav om politiattest for ansatte vil følge av endringen.

NHO Logistikk og Transport tok til orde for at det ikke syntes å ha blitt utført en fullverdig eller forsvarlig konsekvensutredning for hvordan lovendringen vil påvirke transportnæringen, og det norske næringslivet for øvrig, og det ville vært uheldig å innføre en endring med uavklarte følger i et velfungerende marked.

Powered by Labrador CMS